سناتورهای آمریکایی خواستار تحریم مقامات ترکیه شدند

سناتور «راجر ویکر» از حزب جمهوریخواه و «بن کاردین» از حزب دموکرات طرحی را ارائه کردند که خواستار اعمال تحریم‌ها علیه مقام‌های ترکیه‌ای مسئول بازداشت شهروندان آمریکایی و کارکنان کنسولگری محلی در ترکیه است.

این طرح در حالی ارائه شده که رابطه ترکیه و آمریکا به دلیل تصمیم آنکارا برای خرید سامانه موشکی از روسیه، دچار تنش نیز شده است.

در این طرح همچنین از «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا خواسته می‌شود ترکیه را تحت فشار قرار دهد تا به آزادی‌های اساسی احترام بگذارند.

در بیانیه‌ای که درباره این طرح ارائه شده آمده است: هزاران نفر قربانی پیگردهای قانونی در ترکیه هستند که تحت انگیزه‌های سیاسی انجام می‌شود. اقدام دولت ترکیه در بازداشت‌های غلط شهروندان آمریکایی و ترکیه که به استخدام آمریکا در ترکیه در آمده‌اند، نقض آشکار حقوق انسانی آنها است. طرح ما این موضوع را روشن می‌کند که آمریکا سال‌ها همکاری نکردن ترکیه درباره چنین پرونده‌هایی را تحمل نخواهد کرد.

به نوشته رویترز، بازداشت شهروندان آمریکایی در ترکیه، واشنگتن را در اکتبر سال ۲۰۱۷ میلادی وادار کرد تا همه تقاضاهای روادید غیر مهاجرتی از ترکیه را به حالت تعلیق در آورد. این امر اقدام تقابلی آنکارا را به دنبال داشت که به بیشتر شدن وخامت در روابط دوجانبه منجر شد.