هزاران لیبیایی ناچار شدند خانه‌هایشان ترک کنند

با بالا گرفتن درگیری نیرو‌های دولت وفاق ملی و شبه‌نظامیان موسوم به ارتش ملی لیبی در حومه طرابلس، پایتخت این کشور، هزاران نفر از ساکنان این شهر مجبور شدند خانه‌هایشان را ترک کنند.

بنابر اعلام سازمان ملل، دست‌کم ۴۵۰۰ نفر از ساکنان طرابلس به دنبال ناامنی‌های اخیر در این شهر از خانه و کاشانه خود فرار کرده و به مناطق امن‌تر پناه برده‌اند. اما بسیاری از آن‌ها هنوز در طرابلس هستند و در حقیقت در آنجا محاصره شده‌اند.

آژانس حقوق بشر سازمان ملل در این خصوص اعلام کرد: «این به شدت باعث نگرانی است که از سلاح‌های انفجاری به صورت غیرمتناسب و بی‌قید و شرط در مناطق پرجمعیت استفاده می‌شود. میلیون‌ها کودک در لیبی در معرض خطر هستند».

ارتش ملی لیبی که هدایت آن را خلیفه حفتر به عهده دارد حدود ۱۱ کیلومتر از جنوب مرکزی شهر طرابلس را به اشغال درآورده است. بنا به گزارش ساکنان، صدای هواپیما‌های نیرو‌های ژنرال خلیفه حفتر بر فراز شهر طرابلس شنیده می‌شود و درگیری‌ها در حومه شهر ادامه دارد. شاهدان در این خصوص گفتند این نیرو‌ها برای مدت کوتاهی فرودگاه بین‌المللی شهر را چند روز پیش اشغال کردند؛ اما نیرو‌های دولت وفاق ملی موفق شدند آن‌ها را به عقب (جنوب) برانند.

اوایل سال جاری میلادی، نیرو‌های ارتش ملی لیبی از مناطق تحت کنترل خود در شرق این کشور برای اشغال مناطق کم جمعیت، اما غنی از ذخایر نفتی به جنوب کشور راهی شدند. یک هفته پیش نیز به سوی طرابلس رهسپار شدند که فائز السراج، نخست‌وزیر دولت وفاق ملی که از حمایت سازمان ملل برخوردار است، در آن حضور دارد.

از سال ۲۰۱۱ که معمر قذافی کشته شد، لیبی به دو بخش شرقی و غربی که با یکدیگر نیز رقابت دارند تقسیم شد و دولتی واحد در آن تشکیل نشد. این درحالی است که سازمان ملل به دنبال همکاری دو رقیب و برگزاری انتخابات است تا هرج و مرج در این کشور آفریقایی پایان یابد.