بر سر لیبی در اروپا دودستگی ایجاد شده است

آنتونی تاجانی، رئیس پارلمان اروپا، امروز (چهارشنبه) گفت علی‌رغم آنکه موضع رسمی اروپا نسبت به درگیری‌های لیبی اعلام شده، فرانسه و ایتالیا نسبت به این موضوع دو نظر مختلف دارند.

تاجانی که خود اهل ایتالیا است از کشور‌های اروپایی خواست با صدایی واحد درباره بحران لیبی صحبت کنند، جایی که گروه‌های رقیب برای تحت کنترل درآوردن طرابلس، پایتخت این کشور، در حال جنگ هستند.

رئیس پارلمان اروپا همچنین در جمع خبرنگاران از نقش فرانسه و انگلیس در سرنگونی معمر قذافی، دیکتاتور پیشین لیبی در سال ۲۰۱۱ سخن گفت و اشاره کرد این حرکت اشتباه بزرگی بود و سبب ایجاد هرج و مرج در این کشور آفریقایی شد. تاجانی در ادامه تاکید کرد: «ما به یک‌پارچگی بیشتری نیاز داریم. ما باید تنها با یک صدا به عنوان اروپا صحبت کنیم. اما متاسفانه اروپایی‌ها در این مسئله دودسته شده‌اند. فرانسه و ایتالیا هر دو منافع متفاوتی در آنجا دارند».

فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه اعلام کرد این اتحادیه متحد و خواستار آتش‌بس و بازگشت دموکراسی به لیبی است.

بنا به گفته مقامات فرانسه و لیبی، پاریس که دارایی‌های نفتی در شرق این کشور آفریقایی دارد، در سال‌های گذشته کمک‌های نظامی در اختیار نیرو‌های خلیفه حفتر که در شرق حکمرانی می‌کند قرار داده است.

این در حالی است که ایتالیا که یک قدرت استعماگر در این کشور آفریقایی محسوب می‌شود در بخش نفتی آن بازیگر بزرگی است و از دولت وفاق ملی فائز السراج که تحت حمایت سازمان ملل نیز هست، حمایت می‌کند.