ترکیه آمریکا را تهدید کرد

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، روز چهارشنبه تهدید کرد اگر آمریکا از فروش جنگنده‌های اف-۳۵ و سامانه دفاع هوایی پاتریوت به این کشور خودداری کند، آنکارا برای خرید جنگنده و سامانه‌های دفاع هوایی به سراغ روسیه خواهد رفت.

چاووش‌اوغلو افزود قرارداد خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ روسیه به امضا رسیده است و آنکارا از خرید این سامانه عقب نشینی نخواهد کرد.

وزیر خارجه ترکیه در مصاحبه با شبکه ان تی وی، گفت: اگر آمریکا تمایل داشته باشد سامانه‌های پاتریوت را بفروشد، ما آن‌ها را خریداری می‌کنیم. اگر نه، ما سامانه‌های اس-۴۰۰ بیشتری را می‌خریم.

چاووش اوغلو افزود اگر قرارداد خرید جنگنده‌های اف-۳۵ به جایی نرسید، ترکیه تا زمان دستیابی به فناوری ساخت جنگنده از جای دیگری آن‌ها را تهیه خواهد کرد. او همچنین گفت سوخو-۳۴، سوخو-۵۷ و جنگنده‌های دیگری هم وجود دارند.

آمریکا مخالف طرح ترکیه برای خرید سامانه اس-۴۰۰ روسیه است. مقامات واشنگتن مدعی هستند در صورت خرید این سامانه و جنگنده‌های  اف-۳۵ توسط ترکیه، مسکو اطلاعات حساسی را درخصوص جنگنده‌های اف-۳۵ به دست خواهد آورد. آمریکا تهدید کرده است اگر ترکیه در خرید اس-۴۰۰ تجدیدنظر نکند، جنگنده‌های اف-۳۵ را به این کشور نخواهد فروخت.