اقدام خصمانه صندوق بین‌‌المللی پول علیه ونزوئلا

از اواخر ماه ژانویه که بحران اقتصادی ونزوئلا تشدید شد، خوان گوایدو، رئیس پارلمان ملی ونزوئلا، نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور این کشور را به چالش کشید و خود را رئیس‌جمهور معرفی کرد.

سخنگوی صندوق بین‌المللی پول به خبرگزاری فرانسه گفت: "هر گونه تعامل با ونزوئلا از جمله پاسخ دادن به درخواست‌های تعامل مالی بالقوه، مشروط به این است که موضوع به رسمیت شناخته شدن دولت، روشن شود."

آمریکا در میان حدود پنجاه کشوری قرار دارد که گوایدو را به رسمیت می‌شناسند. گوایدو سرکرده مخالفان است که اواخر ماه ژانویه خودش را رئیس جمهور موقت معرفی کرد تا جایگزین مادورو شود. گوایدو به سبب آنچه انتخابات تقلب آمیز سال گذشته می‌داند که در آن مادورو در سمت رئیس جمهور ابقاء شد، حکومت وی را نامشروع تلقی می‌کند.

صندوق بین المللی پول قبلا اعلام کرده منتظر تصمیم اعضایش در مورد به رسمیت شناختن دولتی در ونزوئلاست که بیشترین رقم از سهم آرا را در این صندوق بدست آورد هر چند لزوما با رای‌گیری رسمی در این باره تصمیم‌گیری نخواهد شد.

همه ۱۸۹ کشور عضو در صندوق بین‌المللی پول ملزم هستند حداقل سطح از ذخایر ارزی را به صورت ودیعه در صندوق بین‌المللی پول داشته باشند ولی از آنجا که وضعیت در کاراکاس مشخص نیست، مادورو و گوایدو هیچکدام به این پول دسترسی ندارند. هیچکدام از این دو نفر هم نمی‌توانند در خصوص دریافت کمک با صندوق بین المللی پول وارد مذاکره شوند.

آمریکا طیف گسترده‌ای از مقامات دولت مادورو، افسران نظامی و موسسات را تحریم کرده و مانع دسترسی آن‌ها به نظام بانکی آمریکا شده است.