آموزش نظامی افسران سعودی در کالج‌های نظامی انگلیس

 روزنامه گاردین در مطلبی نوشت: از زمان آغاز جنایات جنگی عربستان سعودی در یمن، انگلیس ده‌ها افسر سعودی را در کالج‌های نظامی خود آموزش داده است.

از سال ۲۰۱۵ تاکنون ۴۳ افسر عربستان سعودی در کالج نیروی دریایی سلطنتی انگلیس و کالج نیروی هوایی سلطنتی کرانول آموزش دیده اند.

این جزئیات در حالی افشا شده است که جرمی هانت، وزیر امور خارجه انگلیس به کشور آلمان فشار آورده است که تصمیم این کشور مبنی بر توقف صادرات سلاح به عربستان سعودی را تعدیل کند. رئیس جنبش انصارالله یمن ماه گذشته میلادی این اقدام جرمی هانت را محکوم کرد.

وزارت دفاع انگلیس این جزئیات را پس از آن منتشر کرد که روزنامه گاردین براساس قانون آزادی اطلاعات خواستار انتشار این جزئیات شد. وزارت دفاع انگلیس هیچ جزئیات دیگری در خصوص اینکه چه هزینه‌ای صرف آموزش این افسران سعودی کرده منتشر نکرد.

بیشتر این ۴۳ افسر سعودی در کالج نیروی دریایی انگلیس در دارتموث آموزش دیده اند. این درحالی است که نیرو‌های هوایی و زمینی عربستان سعودی به قتل و کشتار غیرنظامیان یمنی متهم شده اند.

بر اساس آمار اخیر «وزارت تجارت بین الملل انگلیس» که اواخر ماه مارس سال جاری میلادی منتشر شد، از آغاز جنگ یمن در سال ۲۰۱۵، انگلیس دستکم ۵.۷ میلیارد پوند به ائتلاف عربستان سعودی سلاح فروخته است. تاکنون گروه‌های زیادی از انگلیس به دلیل فروش سلاح به عربستان سعودی انتقاد کرده و گفته اند که این مسئله می‌تواند لندن را در نقض حقوق بشری که در یمن اتفاق می‌افتد، همدست نشان دهد.

عربستان سعودی از مارس ۲۰۱۵ بدون مجوز سازمان ملل در تلاش برای احیای قدرت هم‌پیمان نزدیک خود منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن، این کشور را هدف حملات مرگبار قرار داد. آمار‌های سازمان ملل نشان می‌دهد جنگ یمن تاکنون بیش از ۷۰۰۰ کشته برجای گذاشته است. هنوز بیش از ۲۰ میلیون یمنی هم نیاز شدید به کمک‌های بشردوستانه دارند.