خوابی که آمریکا برای آسانژ دیده است

در حالیکه آسانژ یازدهم آوریل در لندن بازداشت شد، معاون رئیس جمهور آمریکا در گفتگو با سی ان ان تاکید کرد آسانژ باید به علت انتشار اطلاعات طبقه‌بندی شده آمریکا محاکمه شود. وی افزود وزارت دادگستری آمریکا قصد دارد استرداد آسانژ را به منظور محاکمه در آمریکا خواستار شود.

پنس خاطر نشان کرد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا هرگز حمایت خود را از پروژه ویکی‌لیکس که در انتشار اخبار و اطلاعات طبقه‌بندی شده آمریکا دست داشته، اعلام نکرده است.

آسانژ که از سال دو هزار و دوازده از بیم بازداشت به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شد سرانجام یازدهم آوریل به موجب درخواست آمریکا و همچنین انگلیس بازداشت شد. دستگاه قضایی آمریکا موسس ویکی‌لیکس را به اتهام سرقت اینترنتی تحت پیگرد قرار داده و استرداد وی را خواستار شده است.

در پی بازداشت آسانژ، دونالد ترامپ اعلام کرد هیچ چیز درباره ویکی‌لیکس نمی‌داند و هیچ نظری درباره بازداشت موسس آن ندارد. با این حال ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود در سال دو هزار و شانزده پس از آن که آسانژ پیام‌های مدیر ستاد تبلیغاتی هیلاری کلینتون (رقیب دموکرات ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری) را منتشر کرد، عملکرد ویکی‌لیکس را ستود.