بیانیه لاوروف درباره تاثیر فروپاشی پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد فروپاشی پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) بر توسعه توافق «استارت جدید» سایه می‌افکند.

سرگئی لاوروف در نشست شورای سیاست خارجی و دفاعی گفت: واشنگتن در حال تخریب توافقنامه‌ها در زمینه کنترل تسلیحات است. پس از فروپاشی پیمان موشک‌های ضد بالستیک، نوبت به توافق موشک‌های میان برد و کوتاه برد می‌رسد. بعد از آن نیز مشکل، افزایش مدت زمان توافق در زمینه تسلیحات استراتژیک خواهد بود.

وی ادامه داد: در واقع، با ارزیابی اقدامات واشنگتن در این زمینه، می‌توان نتیجه گرفت که طرفداران راه اندازی یک مسابقه تسلیحاتی جدید، دست بالا را از آن خود کرده اند. رئیس جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین چندین بار به این رویه‌ها واکنش نشان داده و می‌خواهم بار دیگر تأکید کنم که هیچ راهی وجود ندارد که روسیه بتواند در این فعالیت پرهزینه دخالت کند».

معاهده استارت جدید بین واشنگتن و مسکو سال ۲۰۱۱ اجرایی شد و مدت آن ۱۰ ساله است و احتمال تمدید آن به مدت ۵ سال نیز وجود دارد. به موجب این توافقنامه شمار استقرار موشک‌های بالستیک قاره‌پیما، موشک‌های بالستیک قابل شلیک از زیردریایی، کلاهک‌ها و بمب‌افکن‌های هسته‌ای دو کشور کاهش می‌یابد. در همین حال، تنی چند از سناتور‌های دموکرات آمریکایی در نامه‌ای خطاب به دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور به وی تاکید کردند تا پیمان تسلیحات اتمی با روسیه را که دو سال دیگر منقضی می‌شود، تمدید کند.