هشدار ­رئیس کمیته عالی انقلاب یمن

­محمد علی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن و عضو شورای عالی سیاسی این کشور گفت: در صورت ادامه حملات به یمن شلیک موشک‌های بالستیک و پرواز پهپاد‌ها از سرگرفته خواهد شد.

محمد علی الحوثی در پاسخ به سوال مجری شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ عربی که پرسید شما امروز انتخابات میان دوره‌ای را برای پر کردن کرسی‌های خالی نمایندگانی که فوت کرده اند برگزار می‌کنید در نتیجه از شما انتقاد می‌شود که چرا این گام را برداشته اید، زیرا شاید باعث تثبیت منازعه قدرت با دولت عبد ربه منصور هادی (رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن) شود؟

الحوثی پاسخ داد: این گام را مجلس نمایندگان برداشته است و مجلس نمایندگان دارای اختیارات است و بر اساس قانون اساسی عمل کرده است بنابراین عملکرد مجلس نمایندگان مبنای قانونی دارد و ما در آن دخالت نکرده ایم.

مجری پرسید: شاید برخی معتقد باشند برگزاری این انتخابات دولت (منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری) را بر آن داشت جلسه پارلمان را (در سیئون در حضرموت) برگزار کند. برگزاری جلسه پارلمان از چهار سال پیش متوقف شده بود. برگزاری جلسات پارلمان بر اساس تصمیم حوثی‌ها متوقف شده بود. آیا از نظر شما این گام (برگزاری جلسه پارلمان تحت حمایت متجاوزان در سیئون) بر انتخابات میان دوره‌ای شما تأثیری خواهد داشت؟

الحوثی پاسخ داد: اولا مزدوران همواره تلاش می‌کنند جلسه‌ای با حضور نمایندگان شریف و آزاده برگزار شود، اما این نمایندگان هستند که نمی‌پذیرند به چنین جلساتی (زیر نظر منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن و متجاوزان) بروند، زیرا می‌دانند که در کنار مزدورانی قرار خواهند گرفت که مشروعیت ندارند به همین سبب بسیاری از آنان نمی‌پذیرند که به آنجا بروند. این یازدهمین بار است که چنین تلاش شکست خورده‌ای انجام گرفت. از طرف دیگر به آنچه آنان می‌گویند اهمیت نمی‌دهیم و مشروعیت و ادعای مشروعیت که آن‌ها از آن دم می‌زنند بی پایه و اساس است و هرگونه نشست آنان امکان ندارد که به نتیجه‌ای برسد. شورای امنیت سازمان ملل متحد پس از گذشت هجده روز از حمله به یمن، قطعنامه‌ای صادر کرد که الزام آور است، اما کشور‌های متجاوز به این قطعنامه بی توجه بوده اند و تدابیری بر خلاف منشور‌های سازمان ملل و قانون بین الملل اتخاذ کرده اند و عرف‌های بین المللی و منشور‌های سازمان ملل و قوانین بشردوستانه را در یمن نقض کرده اند. گام‌هایی که این کشور‌ها برداشته اند فاقد مشروعیت است و این کشور‌ها نمی‌خواهند که یمنی‌ها استقلال در تصمیم گیری داشته باشند. مجلس نمایندگان تصمیم مستقلی گرفت تا انتخابات میان دوره‌ای برای تعیین تکلیف کرسی‌هایی که نمایندگانشان فوت کرده اند، برگزار شود.

مجری در ادامه پرسید: همزمان با گام‌های متقابل درباره قوه مقننه؛ پنجمین سال جنگ را با عملیات نظامی از جنوب برای کنترل بر مناطق شمالی مرزی آغاز کرده اید، گفته می‌شود توافق تلویحی با نیرو‌های جدایی طلب در جنوب وجود دارد تا تقسیم نفوذ شود آیا چنین برداشت و تصوری درست است؟

الحوثی در پاسخ گفت: من به این پرسش شما پاسخ نمی‌دهم.

مجری: شما می‌گویید تماس‌های محرمانه‌ای برای شکل گیری برخی ائتلاف‌ها با نیرو‌های هم پیمان دولت به خصوص «تجمع اصلاح» دارید با علم به اینکه این حزب هرگونه تماس‌هایی از این دست را تکذیب می‌کند دلیل این تضاد چیست؟ آیا جزئیاتی درباره وجود چنین تماس‌هایی وجود دارد؟

الحوثی: ما اعلام نکرده ایم که تماس‌های رسمی وجود دارد. رئیس شورای سیاسی فقط از علائم مثبت صحبت کرد. من معتقدم نیاز به این داریم که بین خودمان و بین همه نیرو‌های سیاسی آزاده‌ای که تجاوز را کاملا بی فایده می‌دانند، تماس وجود داشته باشد. ما از گفتگو با همه طرف‌های یمنی استقبال می‌کنیم.

مجری پرسید: صنعا اعلام کرده است برای پرواز پهپاد‌ها بر فراز مناطق جدید در امارات تلاش خواهد کرد، اما ابوظبی و دبی پرواز این پهپاد‌ها را تکذیب کردند آیا شما بر پرواز پهپاد‌ها بر فراز این شهر‌ها تأکید دارید و پرواز‌ها را بر فراز این شهر‌ها تأیید می‌کنید؟

الحوثی: آمریکایی‌ها گفته اند که خطر، امارات و سعودی را تهدید می‌کند، اما چند روز پیش گفته شد ما با پهپاد‌ها به خمیس مشیط حمله کردیم که این خبر درست نیست ما تا به امروز در وزارت دفاع یمن به دعوتی که اعلام کرده ایم پایبند هستیم. ما ابتکار متوقف کردن پرواز پهپاد‌ها و متوقف کردن شلیک موشک‌ها را اعلام کردیم. تا الان تغییری در این خصوص رخ نداده است و هیچ هواپیمایی به خمیس مشیط یا مناطق عربستان و امارات فرستاده نشده است. این گام در راستای حل وفصل سیاسی برداشته شد تا نوعی از حسن نیت نشان داده شود تا حملات هوایی متوقف شود، اما به نظر می‌رسد این گام مفید نبوده است و شاید در سال کنونی در این خصوص بازنگری کنیم و گزینه‌های دیگر را بررسی می‌کنیم و برای همیشه دست بسته نخواهیم ماند. این ابتکار را برای تقویت صلح مطرح کردیم، اما اگر تجاوز‌های آنان ادامه یابد گزینه‌های دیگری اتخاذ خواهیم کرد.

مجری پرسید: به حملات موشکی بالستیکی اشاره کردید به نظر می‌رسد در مقایسه با روز‌های نخستین این حملات کاهش یافته است علاوه بر اینکه پهپاد‌ها پرواز نمی‌کنند که این تصور را طی چند ماه گذشته به وجود آورده است و (به اصطلاح) ائتلاف نیز می‌گوید احتمالا ذخایر موشک‌های بالستیکی کاسته شده است تا چه حدی این درست است؟

الحوثی پاسخ داد: آنان نمی‌خواهند اعتراف کنند ما ابتکار‌ها را یکی پس از دیگری برای صلح مطرح می‌کنیم، اما آن‌ها هیچ راهکاری برای صلح ارائه نکرده اند هیچ گامی برنداشته اند که تأیید کننده حرکت آنان به سمت صلح باشد بلکه فقط می‌خواهند تنش آفرینی نظامی و رسانه‌ای کنند، اما ما گام‌هایی در راستای صلح برداشته ایم که توقف پرواز پهپاد‌ها از جمله آنهاست.

مجری فرانس ۲۴ در ادامه ادعا کرد: چرا انصار الله در اجرای حداقل نخستین گام توافقنامه استکلهم و مشخصا عقب نشینی از بندر‌های سلیف و رأس عیسی تأخیر می‌کند؟

الحوثی: این‌ها درست نیست. من آنان را به چالش می‌کشم آیا طرف مقابل گام‌های واقعی برداشته است؟ ما گام‌های واقعی برداشته‌ایم، اما آنان تا الان به نقض توافقنامه در الحدیده ادامه می‌دهند. ما به مفاد توافقنامه الحدیده پایبند هستیم. ما مانع اجرای آن نیستیم و به نفع ما نیست که کارشکنی کنیم، زیرا به صلح علاقه‌مند هستیم. محاصره یمن باعث قحطی و توقف پرداخت حقوق شده است. علاوه بر اینکه حملات هواپیما‌ها به غیرنظامیان و ارتکاب جنایات ادامه دارد. همه این‌ها ایجاب می‌کند ما به سوی صلح حرکت کنیم، اما خواستار صلح بر مبنای آزادی هستیم، اما نمی‌خواهیم زیر بار صلح اجباری و ذلت بار برویم.

مجری همچنین پرسید: سازمان ملل شهادت داده که در توزیع کمک ها، فساد روی داده است مسئولیت شما در بهبود رسیدن کمک‌ها چیست؟

الحوثی پاسخ داد: ما به سازمان ملل نامه نوشتیم ما از کمک‌های عینی حمایت می‌کنیم، اما در عین حال درباره فساد برنامه جهانی غذا در یمن صحبت کردیم. برنامه جهانی غذا در یمن مقادیر زیادی غلات فاسد و غذا‌ها را خریداری می‌کند و به مردم می‌دهد. ما گفته ایم این کمک‌ها به صورت غیرنقدی باشد.