روابط ترامپ با نتانیاهو ممکن است به سرعت تیره شود

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در مطلبی نوشت: رابطه دوستانه میان دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، تاکنون محکم و تزلزل‌ناپذیر بوده است. اما شرایط انتخاب مجدد نتانیاهو در این هفته و جزئیات احتمالی برنامه (به اصطلاح) صلح ترامپ ممکن است این الفت را به طور جدی در بوته آزمایش قرار دهد.

به نوشته این روزنامه، نتانیاهو همیشه در درجه اول برای یک برنامه امنیتی مبارزه کرده و از دشمنانش به علت به خطر انداختن امنیت اسرائیل در ازای وعده‌های اعراب و تشویق‌های بین‌المللی انتقاد کرده است. وی باز هم همان کار را انجام داد، اما این بار ادعا‌های آشکارتری درباره حاکمیت اسرائیل در خصوص کرانه باختری به مبارزات انتخاباتی خود افزود که بسیاری از حامیان ملی‌گرای وی به آن «یهودا و سامره» می‌گویند.

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: نتانیاهو در روز‌های آخر مبارزات انتخاباتی خود گامی برداشت که می‌تواند هرگونه برنامه صلح را نابود کند. شهرک‌نشینان مدت‌های زیادی است که خواستار الحاق کرانه باختری به اسرائیل بوده‌اند بدون آن که به صورت خودکار تابعیت اسرائیل به فلسطینیان داده شود. نتانیاهو از بخشی از این موضوع حمایت کرد و گفت قصد دارد شهرک‌های اسرائیلی را به خاک اسرائیل ملحق کند.

در حال حاضر، شهر‌های تحت کنترل فلسطینیان با شهرک‌های اسرائیلی و جاده‌های تحت کنترل اسرائیل از هم جدا شده‌اند. گرچه در اظهارات نتانیاهو ظاهرا کنترل مناطقی که در حال حاضر به طور کامل یا نسبی تحت کنترل فلسطینیان است، به همین شکل باقی خواهد ماند، محل قرار گرفتن این شهرک‌ها شکل‌گیری یک کشور فلسطینی متصل و یکپارچه را غیر ممکن می‌کند.

بر اساس اظهارات نتانیاهو، فلسطینیان مسئول شهر‌های خود هستند، اما اجازه داشتن هیچ نیروی مسلح قابل توجهی را نخواهند داشت و نمی‌توانند بدون عبور از مناطق تحت کنترل اسرائیل، بین شهر‌های خود رفت و آمد کنند. به طور حتم فلسطینیان چنین برنامه‌ای را که یکپارچگی مناطق آن‌ها را از بین می‌برد و آن‌ها را به حسن نیت اسرائیل وابسته می‌کند، نمی‌پذیرند.

واشنگتن پست در ادامه افزود: این ادعا‌ها و وابستگی نتانیاهو به احزاب مذهبی و ملی‌گرا پیامد‌های جدی برای رابطه وی و دونالد ترامپخواهد داشت؛ زیرا برنامه صلح دولت ترامپ که احتمالا این ماه منتشر خواهد شد، شامل پیشنهاد‌هایی برای تشکیل یک کشور فلسطینی یکپارچه است. در واقع، بر اساس گزارشی که منتشر شده است، در این برنامه به منظور تشکیل چنین کشوری برای فلسطینیان، مبادلات زمین نه فقط میان اسرائیل و فلسطینیان بلکه با اردن و عربستان سعودی نیز پیشنهاد شده است.

در ادامه این مطلب آمده است: ترامپ برخلاف دیگر سران جهان، هدایای زیادی به نتانیاهو داده است. برخی می‌گویند خروج ترامپ از توافق هسته‌ای ایران به نفع منافع ملی آمریکا بوده است، اما این به طور حتم اقدامی بوده که نتانیاهو بسیار خواهان آن بوده است. درست مانند انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم (قدس اشغالی) که به نفع آمریکا نبود. همچنین اقدام بلاعوض ترامپ در به رسمیت شناختن الحاق بلندی‌های جولان به اسرائیل در آستانه انتخابات اسرائیل چیزی جز لطف به دوست خود نبود.

اما ما یک موضوع را درباره ترامپ می‌دانیم و آن این است که وی ممکن است هدایایی بدهد، اما همیشه انتظار جبران آن را دارد. نتانیاهو باید در واکنش‌های خود به هر گونه توافق با ترامپ از جمله تشکیل یک کشور فلسطینی یکپارچه، بسیار با دقت عمل کند. این بدان معنا است که ممکن است وی بپذیرد که تملق ترامپ را بگوید، اما به رای‌دهندگان خود خیانت کرده است. رد کردن سریع پیشنهاد ترامپ نیز ممکن است حامیان وی را خشنود کند، اما می‌تواند موجب خشم وی شود. وقت‌کشی زیاد در بی تصمیمی یا مذاکرات نیز می‌تواند هر دو را خشمگین کند. اما رابطه با ترامپ می‌تواند وی را در معرض خطر قرار دهد.

در انتهای این مطلب آمده است: البته، اگر این طرح شامل راهی برای یک کشور فلسطینی واقعی نباشد، یا اگر این موضوع چندان برای ترامپ مهم نباشد، رابطه آن‌ها ممکن است تیره نشود. اما اگر این مسئله برای ترامپ مهم باشد، چگونگی برخورد نتانیاهو با چنین گزینه مرگباری می‌تواند در روند روابط آمریکا و اسرائیل و همچنین سیاست داخلی اسرائیل در سال‌های آینده تعیین کننده باشد.