افکار نیوز:پنتاگون و كاخ سفيد موضعگيريهايي كه مشابه با موضع دولت جورج دبليو بوش، رئيس جمهور سابق آمريكا براي تداوم جنگ عراق بود، تاكيد كردند. موج خشونتها عليه آمريكاييها در افغانستان باعث انحراف استراتژي جنگ در اين كشور و يا تسريع خروج نيروهاي آمريكايي نخواهد شد.


به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، جورج لیتل، سخنگوی پنتاگون اظهار داشت: ما با هزاران تن از افغان‌ها در هر روز همکاری می‌کنیم تا آینده‌ای بهتر را برای مردم افغانستان تضمین کنیم و هیچ‌یک از اتفاقاتی که در چند روز گذشته رخ داد، ما را از این هدف بازنخواهد داشت.

وی افزود: ما در حال پیشرفت هستیم و در بسیاری از بخش‌های افغانستان دشمن را فراری داده‌ایم.

این در حالی است که سخنگویان دولت آمریکا نمی‌توانند به این سوال کلی جواب دهند که آیا همچنان به جنگی که نه تنها در آمریکا بلکه در میان افغان‌ها نیز مورد حمایت قرار ندارد، ادامه می‌دهد یا خیر.

هم دموکرات‌ها و هم جمهوری‌خواهان آمریکا اظهار داشتند که باید در چارچوب زمانی قبلی برای واگذاری کنترل مسئولیت امنیتی به افغان‌ها تا پایان ۲۰۱۴ شتاب داده شود.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید نیز اظهار داشت: خشونت‌ها در افغانستان به معنی خروج سریع‌تر سربازان نخواهد بود.

کارنی تاکید کرد: اولویت نخست و در واقع علتی که سربازان آمریکایی در درجه اول در افغانستان حضور دارند، مختل کردن، در هم شکستن و در نهایت شکست دادن القاعده است.

مقام‌های دولت آمریکا اظهار داشتند که به اعتقاد آنها دولت حامد کرزای پس از خروج آمریکا از افغانستان در هم خواهد شکست و طالبان به قدرت بازخواهد گشت.

یک نظرسنجی که پیش از سخنرانی سالیانه باراک اوباما انجام شده بود، نشان داد که ۵۶ درصد از آمریکایی‌ها می‌خواهند سربازان آمریکایی در زودترین زمان ممکن از افغانستان خارج شوند و ۳۸ درصد نیز معتقدند آمریکا باید تا زمان باثبات شدن اوضاع افغانستان در این کشور باقی بماند.

جی کارنی خاطرنشان ساخت: من تائید می‌کنم که از نظر من میان دموکرات‌ها و به طور کلی میان مردم آمریکا توافق وجود دارد که ما نباید حتی یک روز بیشتر از زمان لازم در افغانستان بمانیم.

وی تاکید کرد: رئیس‌جمهور در افغانستان یک سیاست دارد، نه یک شعار و نظر سیاسی، بلکه سیاستی در حال پیشبرد تا این مساله تضمین شود.

كارني عنوان كرد: هدف مقابله با القاعده بزرگتر از پستي بلنديهاي كوتاهمدت در يك جنگ دشوار است، اين جنگ ارزش جنگيدن دارد زيرا ماموريت شكست اين شبكه تروريستي هنوز به پايان نرسيده است.