ده ها نیروی حفتر تسلیم و کشته شدند

یک منبع نظامی گفت که ده‌ها نفر از نیروهای حفتر (وابسته به پارلمان طبرق در شرق لیبی) در محور السوانی واقع در جنوب طرابلس تسلیم شده و گروهی از نیروهای حفتر نیز به نیروهای دولت وفاق ملی ملحق شده‌اند.

جنگ طبرق و طرابلس پس از دستور حفتر آغاز شده است. «خلیفه حفتر» چهارم آوریل 2019 (پنجشنبه پانزدهم فروردین 1398) به آنچه «ارتش ملی لیبی» خوانده می‌شود، دستور داد به سوی طرابلس (غرب کشور) حرکت و آن را «آزاد» کند. در مقابل، طرابلس نیز دو روز بعد، عملیاتی با نام برکان الغضب (آتشفشان خشم) برای دفاع از خود و «آزاد کردن شهرهای لیبی» خبر داد. 

«محمد قنونو» سخنگوی عملیات «برکان الغضب» در مصاحبه با شبکه الجزیره گفت که نیروهای آنها یک هواپیمای متعلق به حفتر را در جنوب طرابلس سرنگون کردند.

قنونو افزود که نیروهای «برکان الغضب» با استفاده از پدافند هوایی این هواپیما را سرنگون کردند.

نیروهای حفتر همچنین با شلیک خمپاره به سمت نیروهای دولت وفاق ملی، شماری از آنها را به قتل رساندند.

طبق این گزارش، تعدادی از این خمپاره‌ها به محله‌های مسکونی در منطقه ابوسلیم واقع در غرب طرابلس اصابت کرده است.

عضو دولت وفاق ملی:نیروهای حفتر مرتکب جنایت جنگی شدند

«محمد عماری زاید» عضو شورای ریاستی دولت وفاق ملی می‌گوید که حمله به محله‌های مسکونی در طرابلس، جنایت جنگی است.

زاید افزود که این حملات، تلاشی ناامیدکننده برای کاهش روحیه ساکنان طرابلس به دنبال کشته و زخمی شدن شماری از نیروهای حفتر در جنوب طرابلس است.

وی تأکید کرد که دولت وفاق ملی در میدان جنگ به حفتر و نیروهای آن پاسخ خواهد داد و آنها را شکست داده و در سطح بین‌الملل تحت تعقیب قرار خواهد داد.

شلیک موشک گراد

«خلیفه العبیدی» مدیر دفتر اطلاع‌رسانی «ارتش ملی لیبی» وابسته به حفتر (طبرق) می‌گوید که نیروهای دولت وفاق ملی به سمت محله‌های مسکونی و غیرنظامیان در طرابلس، موشک گراد شلیک می‌کنند.

العبیدی در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک افزود: «شبه‌نظامیان غنیوه وابسته به دولت وفاق ملی در اردوگاه حمزه در جاده فرودگاه، چندین موشک گراد به سمت محله‌های الهضبة، الاکواخ، حی الزهور شلیک کردند».

افزایش کشته‌ها تا ۱۴۷ نفر 

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که تلفات درگیری‌ها در لیبی به ۱۴۷ کشته و ۶۱۴ زخمی رسید.

با این حال «احمد المسماری» سخنگوی «ارتش ملی لیبی» می‌گوید که عملیات نظامی در طرابلس ادامه می‌یابد.

وی افزود که ارتش لیبی انبارهای سلاح متعلق به شبه‌نظامیان طرابلس را بمباران کرد.

المسماری همچنین پیش‌بینی کرد که طی چند روز آینده محور هشتم نبرد طرابلس با هدف مسدود کردن خط اصلی امداد و ارتباط شبه‌نظامیان، باز شود.