پمپئو انگار عقلش را از دست داده است

سفیر چین در شیلی در واکنش به انتقادات مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در سفر به سانتیاگو از سرمایه‌گذاری‌های پکن در شیلی گفت پمپئو انگار عقلش را از دست داده است.

به موجب این گزارش سفیر چین در شیلی در واکنش به تلاش‌های پمپئو در سفر به سانتیاگو برای منصرف کردن مقامات شیلی از همکاری و تجارت با پکن در شرایطی که چین و آمریکا درگیر جنگی تجاری شده‌اند، پمپئو را فردی دورو و ریاکار توصیف کرد و گفت: وزیر امور خارجه آمریکا عقلش را از دست داده و خیلی تند رفته است.

وی همچنین اقدامات خصمانه آمریکا را علیه فعالیت‌های اقتصادی چین در منطقه محکوم کرد و آن را شرورانه و بیهوده خواند.

پمپئو پیشتر در طول سفر دوره‌ای به منطقه آمریکای جنوبی در سانتیاگو، پروژه‌های سرمایه‌گذاری چین را در منطقه «تله‌هایی برای بدهکار کردن» کشور‌های منطقه توصیف کرد و گفت پکن معمولا از طریق تزریق سرمایه فاسد در رگ‌های اقتصادی کشور‌ها؛ موجب نابودی ساختار‌های مثبت و سازنده می‌شود.

سفیر چین همچنین اعلام کرد روابط اقتصادی میان چین و شیلی برای توسعه اقتصادی شیلی منافع ملموسی در پی داشته و همکاری به نفع دو طرف است.

وی افزود سطح مبادلات تجاری شیلی با چین از مرز ۴۲ میلیارد دلار فراتر می‌شود که این رقم تقریبا دو برابر میزان مبادلات تجاری شیلی با آمریکاست.

به لحاظ تاریخی واشنگتن با منطقه آمریکای لاتین به مثابه «حیاط خلوت» خود رفتار می‌کند و بار‌ها علیه کشور‌های منطقه به حربه اعمال تحریم یا مداخلات نظامی متوسل شده است.