وزیر خارجه لبنان، معامله قرن را زنجیری بر گردن آرمان فلسطین دانست

جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان، در سخنرانی خود در پنجمین همایش همکاری میان کشور‌های عربی و روسیه در مسکو، طرح معامله قرن (طرح به اصطلاح صلح آمریکا برای حل مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی) را مانند زنجیری توصیف کرد که بر گردن آرمان فلسطین انداخته می‌شود تا آن را خفه کند و آن را به همراه شهر قدس، بلندی‌های جولان و مزارع شبعا نابود کند.

او  در این همایش که روز سه‌شنبه در مسکو برگزار شد، افزود: ممکن است برخی‌ها از بلندپروازی‌های یک کشور و یا گسترش یک طایفه (در منطقه) هراس داشته باشند، اما رفع این نگرانی و هراس نمی‌تواند توجیه مناسبی برای تعامل با شیطان باشد.

وزیر خارجه لبنان تاکید کرد: «ما نباید در شناخت دشمن اشتباه کنیم و راه را گم کنیم. دشمن همان اسرائیل و مسیر (درست) همان فلسطین است. اگر برخی با نابودی آرمان فلسطین کنار می‌آیند، اما ما به اصول و تعهدات خود پایبندیم: فلسطین سرزمین عربی با مرکزیت شهر قدس است، جولان برای سوریه است و ساکنان آن عرب‌های سوری هستند و مزارع شبعا برای لبنان است».

باسیل در ادامه به همکاری عربی-روسی برای بازگرداندن توازن به منطقه که بهای یکجانبه‌گرایی را پرداخت کرده است، اشاره و تاکید کرد: ما خواهان تقویت این همکاری در همه بخش‌های سیاسی و اقتصادی هستیم.

او در بخشی دیگر از اظهاراتش تصریح کرد: سوریه نباید خارج از آغوش منطقه عربی باشد. سوریه را به اتحادیه عرب بازگردانید و با هم برای بازگرداندن آوارگان سوری به کشورشان بدون هیچ شرطی به جزحفط امنیت و کرامت (آوارگان) اقدام می‌کنیم.