صدور بیانیه مشترک سعودی و عراق و تأکید بر گسترش روابط

«عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق چهارشنبه (روز گذشته) در رأس یک هیئت بلندپایه و برای نخستین بار وارد ریاض پایتخت عربستان سعودی شد.

«سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی در کاخ پادشاهی میزبان عبدالمهدی بود و نشستی برگزار کردند که در آن، امرا، وزرا و شخصیتهای بلندپایه سعودی و عراقی حضور داشتند.

نخست وزیر عراق تأکید کرد که سفر وی به ریاض، «نشانگر رویکرد و تمایل دولت عراق برای توسعه روابط با ریاض در همه زمینه‌هاست و تبادل این سفرها در این سطح عالی، افقهای گسترده‌ای ایجاد و خواسته‌های دو ملت را برآورده و امنیت و ثبات را برای عموم ملتهای منطقه محقق می‌کند».

پادشاه سعودی نیز برای عراق، ثبات، شکوفایی و پیشرفت را آرزو و از تحول و ثباتی که عراق شاهد آن است، ابراز خرسندی کرد.

دفتر نخست وزیری عراق نیز پس از این دیدارها با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که 13 توافق و یادداشت تفاهم بین وزرای عراقی و همتایان سعودی آنان امضا شد، ولی درباره ماهیت این توافقات اشاره‌ای نکرد.

پس از پایان دیدار عبدالمهدی و شاه سعودی، طرفین بیانیه مشترکی منتشر کردند.

خبرگزاری رسمی سعودی (واس) متن بیانیه مشترک پس از دیدار شاه سعودی با عبدالمهدی را منتشر کرد.

در این بیانیه آمده است که با توجه به روابط محکم تاریخی بین سعودی و عراق و در راستای تحکیم روابط و تمایل مشترک بین طرفین برای گسترش آن و استفاده از امکانات مهم و فرصتهای موجود جهت تقویت همکاری بین دو کشور در زمینه‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی، نخست وزیر عراق به عربستان سعودی سفر کرد.

بر اساس این بیانیه، در جریان دیدار بین سلمان و عبدالمهدی، «راههای تقویت و توسعه روابط دوجانبه» به گونه‌ای بررسی شد که «در راستای منافع دو کشور و دو ملت برادر است».

در این دیدار، همچنین «چند توافق و یادداشت تفاهم‌نامه در زمینه‌های مختلف در چارچوب شورای هماهنگی سعودی-عراقی امضا شد».

به گزارش واس، شاه سعودی و نخست وزیر عراق با تأکید بر روابط تاریخی، دینی و اجتماعی بین ریاض و بغداد، اعلام کردند که باید از «میراث تاریخی و دینی بهره برد و روابط را تقویت کرد».

واس با اشاره به دیدار عبدالمهدی با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی اعلام کرد که طرفین آخرین تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای را بررسی و بر لزوم رایزنی و هماهنگی در راستای تقویت اتحاد بین کشورهای عربی تأکید کردند.