ابراز نگرانی سازمان ملل درباره سلب تابعیت‌های گسترده در بحرین

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل روز پنجشنبه درباره تصمیم دادگاهی در بحرین مبنی بر سلب تابعیت ۱۳۸ متهم به «اقدامات تروریستی» که از سه سال زندان تا حبس ابد محکوم شده اند، ابراز نگرانی کرد.

این محکومان که بنا بر اعلام منبعی قضایی، از شهروندان بحرینی شیعه مذهب هستند، عضو یک گروه ۱۶۹ نفره هستند که به اتهام تشکیل یک گروه تروریستی تحت پیگرد بودند.

حکم این افراد روز سه شنبه صادر شد. بنا بر اعلام گروه مخالفان «موسسه حقوق و دموکراسی بحرین»، از آغاز پیگرد‌های قضایی ناراضیان شیعه پس از جنبش اعتراضی سال ۲۰۱۱، این بیشترین تعداد محکومانی است که تنها در یک جلسه سلب تابعیت می‌شوند.

میچل باچله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، گفت: «محکومیت‌های روز سه شنبه نگرانی‌های جدی درباره اجرای قانون، به خصوص در این محاکمه دسته جمعی که ظاهرا فاقد ضمانت‌های لازم برای اجرای عدالت بوده است، ایجاد می‌کند».

براساس اطلاعاتی که سازمان ملل متحد به دست آورده است، ۱۷ تن از محکومان زیر سن قانونی و بین ۱۵ تا ۱۷ ساله هستند.

در بیانیه سازمان ملل آمده است سلب تابعیت نباید «خودسرانه» و با انگیزه‌های تبعیض آمیز از قبیل نژاد، رنگ، جنسیت، زبان، مذهب، افکار سیاسی، ملیت یا اصالت اجتماعی باشد.

میچل باچله همچنین درباره شواهد شکنجه یا بدرفتاری با برخی محکومان ابراز نگرانی کرد.

بنا بر اعلام «موسسه حقوق و دموکراسی بحرین»، شمار بحرینی‌هایی که از سال ۲۰۱۲ تاکنون سلب تابعیت شده اند، به ۹۹۰ نفر رسیده است که تنها ۱۸۰ مورد آن در سال کنونی میلادی اتفاق افتاده است.