روابط امنیتی دولت وفاق ملی لیبی با فرانسه قطع شد

وزارت امنیت داخلی دولت موسوم به «دولت وفاق ملی» لیبی، فرانسه را به حمایت همه‌جانبه از نیروهای نظامی تحت امر ژنرال خلیفه حفتر موسوم به «ارتش ملی لیبی» متهم کرد.

وزارت امنیت داخلی دولت وفاق ملی همچنین تأکید کرد: «هر گونه روابطی با طرف فرانسوی در توافق‌های امنیتی دوجانبه، متوقف می‌شود».

دولت وفاق ملی لیبی همچنین روز پنج‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد حکم بازداشت ژنرال حفتر و شش افسر ارشد نزدیک به او را به علت صدور فرمان بمباران هوایی مناطق مسکونی و غیرنظامی، صادر کرده است.

پس از مرگ معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی چندین سال است که این کشور شاهد درگیری‌ها و شورش‌های خونین بوده و دولت مرکزی واحدی در آن تشکیل نشده است. پارلمان مستقر در شهر طبرق که سال ۲۰۱۴ انتخاب شد و از حمایت «ارتش ملی لیبی» برخوردار است بر شرق این کشور حکومت می‌کند. «دولت وفاق ملی» که سال ۲۰۱۵ تشکیل شد نیز کنترل بخش‌های غربی لیبی، از طرابلس به بعد را به عهده دارد.

اختلافات میان دو طرف درگیر در لیبی با وجود مذاکراتی که در ماه فوریه انجام شد، همچنان ادامه دارد و در روز‌های اخیر بالا گرفته است. این درگیری‌ها از پنج‌شنبه دو هفته پیش زمانی‌ که ژنرال خلیفه حفتر اعلام کرد قصد دارد طرابلس را از وجود «تروریست‌ها» پاکسازی کند، شدت یافت.

در مذاکرات ماه فوریه، فائز السراج، نخست‌وزیر لیبی و رئیس دولت وفاق ملی این کشور که دولتش از سوی سازمان ملل حمایت می‌شود با ژنرال خلیفه حفتر توافق کردند که نهاد‌های دولتی را متحد و تا پایان سال جاری میلادی انتخابات ملی برگزار کنند. شواهد حاکی از آن است که این توافق‌ها چندان پایدار نبوده است.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) امروز پنجشنبه اعلام کرد در درگیری‌های اخیری که در نزدیکی طرابلس، پایتخت لیبی به وقوع پیوسته است، حدود ۲۰۵ نفر از جمله ۱۸ غیرنظامی کشته و ۹۱۳ نفر نیز زخمی شده‌اند. همچنین بنا به گزارش آژانس مهاجرت این سازمان، درگیری‌های جدید بر سر کنترل شهر طرابلس بیش از ۱۸ هزار نفر را آواره کرده است.