سازمان ملل از احتمال عقب‌نشینی نیروهای درگیر از الحدیده یمن خبر داد

نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن از احتمال اجرای توافق خروج نیروهای نظامی از الحدیده یمن خبر داد.

به گزارش شبکه الجزیره، «مارتین گریفیتس»، شامگاه پنج‌شنبه (۲۹ فروردین) در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفت که انتظار می‌رود عقب‌نشینی نیروهای نظامی طرفین درگیر از الحدیده مطابق توافق سوئد، تا چند هفته آینده اجرا شود.

با این حال، گریفیتس که هم‌اکنون در یمن به سر می‌برد، در مورد استقرار نیروهای امنیتی در این منطقه که بخشی از توافق مذکور است، ابراز تردید کرد و گفت که نیروهای درگیر هنوز دراین خصوص به توافقی نرسیده‌اند.

نمایندگان دولت نجات ملی (مستقر در صنعاء) و دولت مستعفی یمن (مستقر در عدن)،  ۱۸ دسامبر گذشته در شهر استکهلم، پایتخت سوئد بر سر توقف آتش بس در استان الحدیده، تبادل اسرا و تداوم گفت‌وگوها توافق کردند. با این حال، نیروهای دولت مستعفی که مورد حمایت ائتلاف سعودی هستند، از زمان حصول این توافق، بارها آن را نقض کرده‌اند و مانع پیشرفت این توافق شده‌اند.

خروج نیروهای نظامی از استان الحدیده و مرکز آن یکی از موارد توافق سوئد در مورد یمن است. بر اساس این توافق، نیروهای طرفین می‌بایست، این منطقه را ترک کرده و جای آن را نیروهای امنیتی محلی بگیرد.

این توافق با هدف توقف درگیری‌ها در این شهر بندری یمن که گفته می‌شود بیش از ۷۰ درصد کمک‌های انسانی به این کشور از طریق آن وارد می‌شود، صورت گرفت تا این کمک‌ها در سایه بازگشت آرامش به این شهر با سرعت بیشتری انجام شود.

به رغم توافق طرفین که با نظارت سازمان ملل حاصل شد، ائتلاف سعودی و نیروهای دولت مستعفی حاضر به عقب‌راندن نیروهای خود از الحدیده نشدند و با تقویت مواضع خود در این منطقه، بارها آتش‌بس و توافق سوئد را نقض کردند.

نیروهای دولت نجات ملی هم در واکنش به عدم رعایت این توافق از سوی ائتلاف متجاوز به یمن، اعلام کرد که تا زمانی که این ائتلاف نیروهای خود را از الحدیده عقب‌ نبرد، این توافق اجرا نخواهد شد.

سازمان ملل در سایه تداوم این اختلافات و کارشکنی طرف سعودی و دولت مستعفی، تیمی به منظور نظارت بر اجرای طرح باز استقرار نیروها در الحدیده تشکیل داد.

ائتلاف عربی ضد یمن به رهبری عربستان سعودی از ششم فروردین ۱۳۹۴ برای سرکوب انقلاب در یمن و جلوگیری از قدرت گیری انصارالله این کشور به یمن حمله کرد. انگلیس، فرانسه، آمریکا، آلمان و برخی کشورهای عربی از این ائتلاف حمایت نظامی و تسلیحاتی کرده‌اند.

بر اثر این جنگ که همچنان ادامه دارد، د‌ه‌ها هزار نفر که عمده آن‌ها غیر نظامی هستند، کشته و زخمی شده‌اند. روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست سوم آگوست (۱۲ مرداد ۹۷)  نوشت که تلفات جنگ در یمن بیشتر از آن چیزی است که در آمارهای رسمی اعلام می‌شود.

این روزنامه شمار کشته‌ها را نزدیک به ۵۰ هزار نفر اعلام کرد. «ویرجینیا گامبا»، نماینده ویژه سازمان ملل در امور کودکان اخیرا اعلام کرده است که بر اثر جنگ محور عربستان سعودی علیه یمن، بیش از ۷۵۰۰ کودک در جنگ یمن کشته شده‌اند.