قائم مقام وزارت خارجه سودان برکنار شد

«عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای نظامی انتقالی سودان بامداد جمعه دستور داد تا «بدرالدین عبدالله» قائم مقاوم وزارت خارجه این کشور از سمتش برکنار شود.

«شمس الدین کباشی» سخنگوی رسمی شورای نظامی انتقالی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره علت برکناری بدر الدین عبدالله گفت که «وی بیانیه‌ای مطبوعاتی در رابطه با آمادگی یک هیات قطری برای سفر به سودان بدون مشورت با شورای انتقالی صادر کرده بود».

آقای کباشی تاکید کرد، «بیانیه وزارت خارجه سودان در خصوص تصمیم هیات قطری برای سفر به خارطوم بر مبنای یک سری اخبار ضد و نقیض و بدون اطلاع شورای نظامی انتقالی صادر شده بود».

«عمر البشیر» در پی اعتراضات چندین ماهه مردمی، بیست و دوم فروردین ماه پس از ۳۰ سال قدرت به دست ارتش سودان برکنار شد و شورای نظامی انتقالی سودان به دنبال برکناری البشیر از سوی ارتش تشکیل شد.

شورای نظامی سودان وظایف دولت موقت و انتقالی این کشور را برای دو سال برعهده خواهد گرفت.

«عوض بن عوف» فرمانده ارتش سودان در ابتدا رئیس این شورا بود که با مخالفت جریان‌های سیاسی، مجبور به استعفا شد و «عبدالفتاح برهان» رئیس بازرسی کل سودان را به عنوان جانشین خود معرفی کرد.

جریان‌ها و احزاب سیاسی سودان، شورای انتقالی و تصمیمات این شورا را مردود می‌دانند و از این شورا که اکثر اعضای آن‌ها فرماندهان نظامی هستند، خواسته‌اند قدرت را به شورای مدنی تحویل دهند.