امید آنکارا به تحریم‌نشدن پیرامون خرید اس-400

یکی از مقامات ارشد ترکیه در این مورد به رویترز گفت: «ما نشانه‌هایی را دریافت می‌کنیم که ترامپ رویکرد مثبت‌تری در مقایسه با کنگره دارد و چنین چیزی قطعا گام‌هایی است که باید برداشته شوند اما تلاش برای دست‌یابی به مبنای واحد ادامه خواهد داشت.»

«پاتریک شاناهان» سرپرست وزارت دفاع ایالات متحده روز پنجشنبه در پی دیدار با «حلوسیآکار» همتای ترکیه‌ای خود، ضمن ابراز خوشبینی درباره شرایط به خبرنگاران گفت: «پس از دیدار با همتای ترکیه‌ای ما به دستیابی به موضعی مشترک نزدیک‌تر شده‌ایم.»

«مایک پامیئو» وزیر خارجه آمریکا و شماری از مقامات آمریکا درباره خرید این سامانه به ترکیه هشدار داده‌ و اعلام کرده‌اند که چنین اقدامی می‌تواند مجازات‌هایی را به دنبال داشته باشد. ترکیه معتقد است که به عنوان یکی از کشورهای عضو ناتو هیچ تهدیدی برای آمریکا نخواهد بود و واشنگتن نباید ترکیه را تحریم کند.

ترکیه و آمریکا به عنوان دو کشور عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) چندین ماه است که در زمینه اقدام آنکارا مبنی بر سفارش سامانه موشک اس-۴۰۰ از روسیه با هم اختلاف دارند. آمریکا معتقد است که چنین اقدامی در چارچوب ساختار دفاعی غرب همخوانی ندارد و تهدید برای جنگنده‌های F-۳۵ خواهد بود. ترکیه قصد دارد این نوع از جنگنده را از آمریکا خریداری کند.

هراس آمریکا و سایر کشورهای عضو ناتو این است که ره‌گیری جت‌های اف-۳۵ در رادارهای سیستم دفاع موشکی اس-۴۰۰ وارد شده و توانایی این جنگ‌افزار در مقابله با روسیه را کاهش دهد.