پنتاگون: موشک آزمایش‌شده در کره شمالی از نوع بالستیک نیست

پاتریک شاناهان پیش از نشست با وزیر دفاع آلبانی به خبرنگاران اعلام کرد: من نمی‌خواهم به جزئیات مربوطه بپردازم، اما مشخصا می‌گویم که یک موشک بالستیک مورد آزمایش قرار نگرفته است.

شاناهان در پاسخ این سوال که آیا کره شمالی چیزی را از روی زمین به هوا پرتاب کرده یا یک آزمایش زمینی انجام داده گفت: شما می‌توانید از شلیک، پرتاب یا آزمایش استفاده کنید- همه آن‌ها عبارات مترادفی هستند.

این مقام وزارت دفاع آمریکا از پاسخ به این سوال که آیا این سلاح یک قابلیت تسلیحاتی جدید کره شمالی است، خودداری کرد. شاناهان افزود: تنها موضوع مهم اینست که سلاح آزمایش شده یک سلاح بالستیک نبوده است. هیچ تغییری در مواضع و اقدامات ما پس از انجام این آزمایش از سوی کره شمالی صورت نگرفته است.

شاناهان همچنین گفت: نمی‌خواهم درباره اینکه کره شمالی از انجام این آزمایش موشکی قصد ارسال چه پیامی را داشته است، با عجله قضاوت کنم.

رسانه دولتی کره شمالی چهارشنبه شب اعلام کرد کیم جونگ اون، رهبر این کشور، آزمایش یک سلاح جدید تاکتیکی را از نزدیک مشاهده کرده است. بنا به گزارش خبرگزاری کره شمالی، کیم جونگ اون انجام آزمایش تسلیحاتی مذکور را رویدادی عظیم توصیف کرد. خبرگزاری کره شمالی به نوع سلاح مورد آزمایش اشاره‌ای نکرد، اما کارشناسان معتقدند که استفاده از واژه تاکتیکی به نظر می‌رسد اشاره به نوعی سلاح کوتاه برد داشته باشد. همچنین به نظر نمی‌رسد که کره شمالی با انجام این آزمایش مهلت قانونی خود درباره آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای را نقض کرده باشد.

هیل یادآور شد آزمایش موشکی کره شمالی به نوعی نشانه‌ای از بی صبری فزاینده این کشور است. هیل پیشتر اعلان علنی اولین آزمایش تسلیحاتی بعد از نشست ناکام میان دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا  و کیم در «هانوی»، پایتخت ویتنام را تلاش کره شمالی برای اعمال فشار بر آمریکا در جهت کاهش تحریم‌ها ارزیابی کرده است.