دیدار وزیر خارجه بحرین با رئیس شورای انتقالی سودان

«خالد بن احمد آل خلیفه» وزیر خارجه بحرین امروز دوشنبه با «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای نظامی انتقالی سودان در خارطوم دیدار کرد.

البرهان در این دیدار از مواضع منامه در خصوص تحولات سودان تشکر کرد و گفت که «مواضع کشور بحرین که همواره به نفع کشورهای عربی است، عجیب نیست».

وزیر خارجه بحرین نیز گفت که منامه روابطی مستحکم با جمهوری سودان دارد و بر تقویت روابط دوجانبه در زمینه‌های مختلف و استمرار آن در راستای حمایت از منافع دو کشور تاکید دارد.

وی ابراز امیدواری کرد که «سودان از این مرحله مهم تاریخی به سمت رشد و شکوفایی بیشتر عبور کند».

 وزیر خارجه بحرین در این دیدار، پیام پادشاه کشورش درباره کمک به این کشور «در این مرحله تاریخی و مهم» را منتقل کرد.

وزیر خارجه بحرین همچنین از «نقش بزرگ سودان در جنگ یمن و همراهی با ائتلاف عربی به فرماندهی عربستان» تمجید کرد.

سودان یک از شرکای اصلی ائتلاف سعودی-اماراتی است و هزاران سرباز سودانی در صفوف این نیروها می‌جنگند.

عمر البشیر رئیس‌جمهور مخلوع و برکنار شده سودان در سال ۲۰۱۵ چند ماه پس از آغاز جنگ ائتلاف متجاوز سعودی به یمن نیرو به این کشور فرستاد تا در قالب ائتلاف متجاوز سعودی علیه ارتش یمن و انصارالله بجنگند.

عربستان سعودی، بحرین و امارات از اولین کشورهایی بودند که دو روز پس از برکناری «عمر البشیر» رئیس جمهور سابق سودان، از تشکیل شورای نظامی انتقالی سودان حمایت کردند، این در حالی است که بسیاری از معترضان سودانی پس از سقوط دولت «عمر البشیر» هنوز به خانه‌هایشان باز نگشته و خواستار برچیده شدن شورای نظامی هستند؛ شورایی که کشورهای مذکور حاشیه خلیج فارس از آن حمایت می‌کنند.

برخی اقدام شورای نظامی انتقالی سودان را کودتا می‌دانند و این در حالی بود که معترضان خواستار انحلال شورای نظامی و تشکیل دولت غیر نظامی بودند.

روز گذشته (یکشنبه) نیز دو کشور سعودی و اماراتی از اعطای کمک مالی سه میلیارد دلاری به خارطوم یا همان شورای نظامی خبر داده بودند.