نظامیان آمریکایی تحت فشار و تهدید قرار دارند

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی فاش کرد به اسنادی دست یافته که نشان می‌دهد تلاش نظامیان آمریکایی برای افشای جنایات جنگی فرمانده خود در عراق نه تنها به نتیجه خاصی منجر نشده بلکه به اخراج از کار تهدید شده‌اند.

به نوشته نیویورک تایمز، اعضای تیم «جوخه آلفا ۷» کماندو‌های یگان ویژه نیروی دریایی آمریکا اخیراً اعلام کردند صحنه‌های وحشتناکی از جنایت‌های جنگی رئیس پرآوازه جوخه خود در عراق را مشاهده کرده‌اند. بار‌ها این جنایت‌ها را به مقامات بالاتر گزارش دادند، اما پس از گذشت ماه‌ها هیچ نشانه‌ای از اقدام رسمی علیه این جنایت‌ها وجود ندارد، و هم‌اکنون احساس ناامیدی می‌کنند.

این تیم هفت نفره در توضیح بخشی از رفتار‌های غیرانسانی و جنایت‌های رئیس خود در عراق گزارش داده‌اند که «ادوارد گالاگر» در صحنه‌ای یک نوجوان بی‌دفاع و بازداشت‌شده را با ضربات چاقو به قتل رساند و یا در موردی دیگر یک دختربچه و یک پیرمرد را از داخل یک کمین‌گاه تک‌تیراندازی هدف قرار داد و کشت.

طبق اسنادی که از یک گزارش محرمانه جنایی نیروی دریایی آمریکا به دست نیویورک تایمز رسیده، اعضای این جوخه پس از ناامیدی از برخورد با رئیس خود، در ماه مارس ۲۰۱۸ در یک نشست خصوصی با فرمانده گروهانشان تمام جزئیات جنایت‌های هولناک ادوارد گالاگر را به او گزارش می‌دهند و خواستار انجام تحقیقات رسمی در این باره می‌شوند.

اما بنا به نوشته نیویوک تایمز، فرمانده گروهان خود از هم‌رزمان سابق گالاگر بود و به جای آغاز تحقیقات درباره جنایت‌های او، این هفت کماندو را تهدید می‌کند که اگر به افشاگری‌های خود علیه گالاگر ادامه دهند هزینه آن‌ را پرداخت خواهند کرد و شغل خود را از دست می‌دهند. یکی از این هفت نفر می‌گوید: «پیام روشن این نشست این بود که ساکت شوید و دیگر ادامه ندهید».

این نشریه در ادامه ضمن اشاره به سازوکار‌های سخت‌گیرانه عدم افشای جنایت‌های افراد نظامی در آمریکا، درباره سرانجام این پرونده می‌افزاید چند روز پس از نشست کماندو‌های افشاگر با فرمانده گروهان، گالاگر به خاطر «دلاوری در جنگ عراق» ستاره برنز دریافت می‌کند. اما سرانجام با سرسختی و پیگیری این هفت نفر، گالاگر در ماه سپتامبر ۲۰۱۸ بازداشت شد و قرار است در ۲۸ ماه «مه» سال جاری در دادگاه نظامی حاضر شود.