گزینه‌های منطقه‌ای ترامپ جایگزین نفت با کیفیت و مقرون به صرفه ایران نیستند

ترکیه اعلام کرد جایگزین‌های منطقه‌ای واشنگتن را برای جایگزینی نفت ایران پاسخگوی نیاز خود نمی‌داند.

بلومبرگ نوشت به دنبال لغو معافیت‌ تحریم‌های مشتریان نفتی ایران از سوی آمریکا، ترکیه تمایل به خرید نفت از عربستان و امارات متحده عربی ندارد.

بر اساس گزارش تی آر تی، تلویزیون دولتی ترکیه، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه این کشور نیز اعلام کرد نفت ایران ارزان نیست، اما تفاوت بزرگی با قیمت‌های نفت خام عربستان و امارات وجود دارد.

چاووش اوغلو کشورش را نیازمند نفت با کیفیت و مقرون به صرفه ایران توصیف کرد و افزود: آمریکا تصمیم گیری می‌کند و می‌خواهد همه کشور‌ها مطابق آن عمل کنند. چرا ما باید بهای آن را بپردازیم؟

ترکیه که به دنبال قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی در اکتبر گذشته با عربستان و امارات دچار تنش شده، در مقابل خرید نفت از این دو کشور مقاومت می‌کند. ترکیه همچنین از مخالفان برنامه‌های محدودکننده واشنگتن علیه تهران است.

سال گذشته رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد چنین تحریم‌هایی با هدف بر هم زدن تعادل در دنیا و نقض قوانین و دیپلماسی بین المللی صورت می‌گیرد.

بنا به گفته تحلیلگران موضوع نفت ایران می‌تواند تبدیل به یکی دیگر از کشمکش‌های دیپلماتیک میان آنکارا و واشنگتن شود، درست در زمانی که دو طرف بر سر خرید سامانه پدافند هوایی اس-۴۰۰ روسیه از سوی ترکیه مدتهاست با هم درگیر هستند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا چند روز پیش در فاصله ۱۰ روز مانده به پایان مهلت معافیت‌های تحریمی ایران اعلام کرد واشنگتن دیگر استثنائی برای مشتریان نفتی ایران قائل نخواهد شد.