پوتین پیشنهاد اتصال راه ابریشم چین و مسیر دریای شمالی روسیه را ارائه کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در نشست «یک کمربند یک جاده» در پکن پیشنهاد اتصال مسیر دریای شمالی این کشور و جاده ابریشم چین را ارائه کرد و از کشور‌های شرکت‌کننده در این نشست دعوت کرد در این طرح مشارکت کنند.

رئیس جمهور روسیه در این نشست اعلام کرد ما اهتمام زیادی را معطوف توسعه مسیر دریای شمال کرده‌ایم. ما در حال بررسی امکان متصل کردن این مسیر به جاده ابریشم چین هستیم تا به این ترتیب یک مسیر جهانی و رقابتی میان شمال شرق، شرق و جنوب شرق آسیا با اروپا ایجاد کنیم.

بنابر گفته پوتین، این پروژه عظیم بر همکاری نزدیک میان کشور‌های اوراسیا در افزایش ترافیک حمل و نقلی، ساخت پایانه‌های تحویل در بنادر و مراکز لجستیک دلالت خواهد داشت. وی افزود: ما از کشور‌های (شرکت کننده در این نشست) می‌خواهیم که به این پروژه بپیوندند.

مسیر دریای شمال مسیر اصلی حمل و نقل قطب شمال روسیه و کوتاهترین مسیر دریایی میان شرق دور و بخش اروپایی این کشور است. چین از ۲۵ آوریل میزبان نشست یک کمربند و یک جاده در پکن است. رئیس جمهور روسیه نیز به منظور شرکت در نشست بین‌المللی یک کمربند یک جاده که درباره برنامه چین جهت توسعه ساختارهای اوراسیا، تقویت روابط بین کشورهای منطقه و احیای جاده ابریشم است، در پکن حضور دارد.

پروژه زیرساختی «کمربند و جاده» مشهور به «جاده ابریشم جدید» در سال ۲۰۱۳ از سوی چین کلید خورد و در حالیکه در آن سال تنها ۶۴ کشور توافق‌هایی را در راستای حمایت از این پروژه امضا کرده بودند اکنون تعداد این کشورها به ۱۱۵ عدد رسیده است. هدف اصلی این طرح ارتقای اتصال همه جانبه از طریق ایجاد زیرساخت‌ها است.