آوارگی بیش از ۳۹ هزار نفر از مردم طرابلس همزمان با تشدید تنش‌ها در لیبی

استفان دویاریک، فرستاده دبیرکل سازمان ملل در لیبی شب گذشته در یک نشست مطبوعاتی نسبت به ادامه تنش‌ها در طرابلس و بحران انسانی در این کشور به شدت ابراز نگرانی کرد.

دویاریک با اشاره به گزارش آژانس مهاجرت سازمان ملل متحد گفت: از آغاز جنگ در پایتخت لیبی حدود ۳۹ هزار نفر از مردم طرابلس آواره شده اند.

وی همچنین خواستار دسترسی فوری و بدون شرط مردم به کمک‌های بشردوستانه شد و از نظامیان خواست تا مانع کمک رسانی به مردم نشوند. روز گذشته، هزاران نفر از مردم طرابلس به خیابان‌ها آمدند و علیه تهاجم نظامی نیرو‌های وفادار به خلیفه حفتر تظاهرات کردند.

خلیفه حفتر، ژنرال بازنشسته ارتش لیبی، شرق این کشور را در کنترل خود درآورده است. غرب لیبی از جمله شهر طرابلس، پایتخت این کشور در کنترل شورای ریاست جمهوری است که از سوی غرب به‌رسمیت شناخته می‌شود. اوایل ماه آوریل، حفتر که از سوی برخی از کشور‌ها از جمله مصر و امارات حمایت می‌شود، برای تصرف شهر طرابلس نیرو‌های خود را به سمت غرب لیبی گسیل داشت تا آنجا را از عناصر تروریست پاکسازی کند. در مقابل، نیرو‌های شورای ریاست جمهوری لیبی نیز به مقابله با آن‌ها در اطراف شهر طرابلس پرداختند و تنش‌ها در این مناطق همچنان ادامه دارد.