عقب ماندگی آمریکا در نوین سازی زرادخانه اتمی از چین و روسیه

یک مقام‌ ارشد پنتاگون با اشاره به عقب ماندن آمریکا در رقابت با «روسیه» و «چین» در زمینه سلاح‌های اتمی و بازدارنده گفت که چین و روسیه با صرف هزینه  در دهه‌های گذشته در نبردهای متعارف به پیروزی رسیده و اکنون آمریکا  با گذشت زمان  نیز در صدد نوین سازی نیروی اتمی، هوایی و زمینی خود است.

«دیوید تراچنبرگ» معاون بخش سیاسی پنتاگون به «وبگاه نیروی دریایی آمریکا» گفت،  واشنگتن تقریبا 20 سال است که نوین سازی سه مرحله‌ای  بازدارندگی اتمی خود را کنار گذاشته است.

این مقام آمریکایی افزود: «دردهه نخست سال 2000، ما نسلی از سه گانه نوین بازدارندگی در زیردریایی‌های مجهز به موشک‌های بالستیک، بمب افکن‌ها و موشک‌های بالستیک  سطح به سطح را حذف کردیم.»

 وی در ادامه افزود که انگلیس و فرانسه، دو قدرت اتمی و دیگر متحدان ناتو هم ذخایر تسلیحاتی ‌خود را کاهش دادند ولی همزمان کشورهایی چون کره شمالی، هند و پاکستان خود را به عنوان قدرت اتمی مطرح کردند.

تراچنبرگ در این نشست با اشاره به «روسیه» اظهار داشت که دکترین نظامی روسیه، استفاده از جنگ افزارهای اتمی تاکتیکی و موشک‌های کروز است.

وی در این گفت‌وگو افزود که واشنگتن هنوز درباره تداوم معاهده کاهش تسلیحات راهبردی (استارت)  با روسیه تصمیمی اتخاذ نکرده است.

رئیس جمهوری آمریکا اخیرا از طرح خود برای افزایش هزینه‌های تقویت تسلیحات اتمی خود خبر داده بود. اظهارات این مقام پنتاگون شاید بهانه ای برای توجیه افزایش افسارگسیخته هزینه های نظامی ایالات متحده باشد.

این در حالی است که معاون اداره عملیات نیروهای مسلح روسیه  به تازگی ضمن اشاره به اقدام‌های موشکی آمریکا نزدیک مرزهای روسیه، بر توانمندی موشک‌های « آوانگارد» و «سرمت» ساخت کشورش اشاره کرد.

ژنرال «ویکتور پوزنیخیر» معاون اول اداره اصلی عملیات ستاد کل نیروهای مسلح روسیه  چهارشنبه گذشته گفت، هدف آمریکا از استقرار سامانه‌های دفاع موشکی نزدیک مرزهای این کشور، دستیابی به توان بالقوه برای انجام حمله اتمی غافلگیرکننده علیه روسیه است.

 به نوشته خبرگزاری «تاس»، این ژنرال ارشد روس چهارشنبه حین سخنرانی در نشست بین‌المللی امنیتی در مسکو گفت: «استقرار سامانه‌های دفاع موشکی نزدیک مرزهای ما یک توان بالقوه هجومی برای آمریکا  جهت انجام حمله غافلگیر کننده علیه روسیه فراهم می‌کند.»

وی خاطرنشان کرد که واشنگتن با توسعه این سامانه دفاع موشکی جهانی همچنین تلاش می‌کند علیه کشورهای غیر مطلوب حمله‌های غافلگیرکننده  انجام دهد.

این مقام ارشد روس اظهار داشت که روسیه  نیز با ساخت موشک‌های «سرمت» و «آوانگارد» اقدام‌های لازم علیه سپر موشکی جهانی آمریکا را انجام داده است.