محکومیت اعدام‌های اخیر در عربستان توسط سازمان‌های حقوق بشری بحرین

سازمان صلح برای دموکراسی و حقوق بشر، انجمن حقوق بشر بحرین و برخی دیگر از مراکز حقوق بشر بحرین، در بیانیه مشترکی اعلام کردند: «مقامات عربستان ۳۷ شهروند را که اکثر آن‌ها شیعی مذهب بودند پس از برگزاری محاکمه‌های صوری، ظالمانه، ناعادلانه و اعترافاتی که زیر شکنجه صورت گرفت اعدام کردند و نشان دادند به جان معارضان بی توجه هستند و حق کشی در زندگی به یکی از مهمترین ابزار‌های رعب و وحشت و انتقام جویی تبدیل شده است».

در این بیانیه آمده است: در اعدام‌های جمعی مذکور، ۳ نفر که به سن قانونی نرسیده بودند به علت مشارکت در تجمعات ضد حکومتی اعدام شدند.

دراین بیانیه بر ضرورت افزایش تلاش برای حمایت از زندانیان سیاسی همچون علی النمر، داود المرهون و عبدالله الظاهر و جلوگیری از از مواجه شدن آن‌ها با چنین سرنوشتی تاکید شد.

این سازمان‌ها به بررسی موضوع عبدالکریم الحواج پرداختند که شانزدهم ژانویه ۲۰۱۴ و در حالیکه شانزده سال سن داشت، بازداشت شد. عبدالکریم الحواج زیر شکنجه و در واکنش به تهدید خانواده اش به مرگ، برگه اعترافات را امضاء کرد. بر اساس این اعترافات، عبدالکریم الحواج به بهانه شرکت در تظاهرات مسالمت آمیز در استان القطیف به مرگ محکوم شد.

سازمان‌های مذکور از سازمان‌های بین المللی خواستند در واکنش به اجرای مجازات اعدام به چنین شیوه ترسناک و شرم آوری در عربستان به محکومیت‌های لفظی بسنده نکنند و مخبر ویژه‌ای از سوی سازمان ملل برای پیگیری وضعیت وخیم حقوق بشر در عربستان سعودی تعیین شود.