جشن مردم ونزوئلا برای خروج این کشور از سازمان دولت‌های آمریکایی

مردم ونزوئلا روز شنبه با حضور در خیابان‌های کاراکاس، خروج رسمی این کشور از سازمان کشور‌های آمریکایی را جشن گرفتند.

سازمان کشور‌های آمریکایی (OAS) سازمانی منطقه‌ای و متشکل از ۳۵ کشور است که در سال ۱۹۴۸ با «هدف تضمین همبستگی و همکاری بین دولت‌های عضو» تأسیس شد، اما طی سال‌های اخیر این سازمان به ابزاری در راستای پیشبرد سیاست‌های آمریکا علیه ونزوئلا تبدیل شده بود تا جایی که کاراکاس دو سال پیش درخواست خروج از این سازمان را ارائه داد. مقر اصلی این سازمان در آمریکا قرار دارد.

اعضای این سازمان همچنین در ماه جاری میلادی پس از کودتای سیاسی خوان گوایدو، سرکرده مخالفان دولت ونزوئلا، در دخالتی آشکار، گوایدو را به عنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا به رسمیت شناختند. پس از این اقدام مداخله‌جویانه سازمان کشور‌های آمریکایی، دولت ونزوئلا روز شنبه خروج رسمی خود از این سازمان را اعلام کرد. گوایدو خواستار حضور ونزوئلا در این سازمان است.

تصاویر و فیلم‌های منتشرشده در رسانه‌ها نشان می‌دهد مردم ونزوئلا از این تصمیم دولت استقبال کرده‌اند و با حضور در خیابان‌های شهر کاراکاس، پایتخت ونزوئلا به جشن و پایکوبی پرداختند.

خوان گوایدو، سردسته مخالفان دولت ونزوئلا، ژانویه سال جاری میلادی پس از چراغ سبز دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و متحدان واشنگتن، در اقدامی غیرقانونی و جنجال برانگیز، خود را رئیس‌جمهور ونزوئلا خواند و باعث تشدید تنش‌ها در این کشور شد؛ اقدامی که بی درنگ مورد حمایت آمریکا و دیگر کشور‌های غربی قرار گرفت.

مردم ونزوئلا و ارتش این کشور بار‌ها حمایت خود را از دولت نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور قانونی ونزوئلا اعلام کرده اند. طی ماه‌های گذشته آمریکا و متحدانش همزمان با جنگ رسانه‌ای سنگین علیه کاراکاس تلاش کردند با وضع تحریم‌های شدید و همچنین تحت فشار قرار دادن ارتش ونزوئلا، آن‌ها را به قطع پشتیبانی از دولت مادورو وادار کنند اما به اذعان رسانه‌های خود آمریکا، تاکنون تمام طرح‌های واشنگتن برای روی کار آوردن دولت دست‌نشانده با شکست مواجه شده و اکنون به دنبال مداخله نظامی در ونزوئلا است.