افزایش ذخایر طلای  روسیه، چین و هند در سال ۲۰۱۹

پکن و مسکو ذخایر طلای خود را در سال جاری میلادی افزایش داده اند. این درحالی است که مسکو و پکن در همین زمان به ترتیب در واکنش به تحریم‌های واشنگتن و جنگ تجاری، ذخایر دلار خود را کاهش داده‌اند.

به تبعیت از این دو کشور، بانک ذخایر هند نیز سال جاری میلادی به خرید طلا ادامه داده و تاکنون ۸ تُن و ۲۰۰ کیلو طلا خریداری کرده است.

هاوی لی، اقتصاددان شرکت بانکداری خارجی چینی، در این خصوص گفت میزان کلی طلای خریداری شده توسط بانک ذخایر هند در سال جاری به ۴۶ تُن و ۷۰۰ کیلو خواهد رسید.

بانک مرکزی روسیه تنها در ماه مارس ۱۸ تن و ۷۰۰ کیلو طلا خریداری کرده و کل ذخایر طلا در این کشور به ۲۷۱۰ تن رسیده است. در مقابل، چین در ماه مارس ۱۰ تن و ۲۱۰ کیلو طلا خریده و کل ذخایر طلای آن به ۱۹۰۰ کیلو رسیده است.

این درحالی است که از ماه مارس سال گذشته میلادی (۲۰۱۸)، به دنبال اعمال تحریم‌های تازه علیه روسیه از سوی واشنگتن، مسکو ذخایر ارزی (دلار) خود را کاهش داده است. پکن نیز که درگیر جنگ تجاری با واشنگتن است کاهش ذخایر دلاری خود را آغاز کرده است.

پیش از این، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، گفته بود واشنگتن از وضعیت دلار در جهان «سوءاستفاده» می‌کند و در بلندمدت این مسئله سبب تضعیف دلار خواهد شد. او افزود تبعات بی‌ثباتی دلار سبب «میلیارد‌ها زیان اقتصادی» خواهد شد.