رزمایش هوایی بین آمریکا، قطر و ترکیه در «دوحه» برگزار شد

رسانه‌های خبری از برگزاری رزمایش سه جانبه با مشارکت نظامیان قطر، ترکیه و آمریکا در «دوحه» پایتخت امیرنشین قطر خبر دادند.

وبگاه «میدل ایست مانیتور» یکشنبه به نقل از «خبرگزاری رسمی قطر» نوشت که در رزمایش سه جانبه‌ «سقر-21»، نیروی زمینی و هوایی ترکیه همراه با نیروی هوایی آمریکا و گارد ساحلی، نیروی دریایی، هوایی و نیروهای ویژه قطر شرکت کرده‌اند.

 بر اساس این گزارش، حفظ آمادگی رزمی و تامین امنیت مرزها از جمله اهداف این رزمایش اعلام شده است. رزمایش سقر-21 که از یکشنبه گذشته در دوحه شروع شده و قرار بود هشتم اردیبهشت خاتمه یابد شامل دو مرحله «فرماندهی رزمی شبیه سازی شده» و سپس «رزمایش هوایی» است.

 فرمانده کل نیروهای مسلح قطر شنبه با حضور در محل برگزاری این رزمایش به نظارت بر میزان آمادگی نظامیان قطری به ویژه خلبانان این کشور پرداخت.

این رزمایش در حالی در قطر در حال برگزاری است که بزرگترین پایگاه هوایی آمریکا در منطقه به نام «العدید» در این کشور قرار دارد. وبگاه «دبکا فایل» اخیرا نوشت که آمریکا و قطر پیرامون توسعه  پایگاه العدید به توافق رسیده‌اند. 13 هزار پرسنل نظامی نیروهای ائتلاف آمریکا حاضر در نبرد علیه داعش در منطقه در پایگاه هوایی العدید مستقرند. این نیروها همچنین در عملیات آمریکا در افغانستان نیز حضور دارند.

پایگاه هوایی «العدید»

قطر در راستای تقویت نظامی هرچه بیشتر خود در تقابل با رقبای منطقه‌ای چون «امارات» و «عربستان سعودی»،  قراردادهایی را برای خرید تسلیحات با کشورهای مختلف به امضاء رسانده که مهمترین آن خرید 12 فروند جنگنده «رافائل» از فرانسه است.

این کشور در حالی‌که قرارداد خرید سامانه پدافند هوایی از آمریکا را نیز به مبلغ 2.5 میلیارد دلار امضا کرده، در پی دریافت سامانه پدافند موشکی قدرتمند «اس- 400» ساخت روسیه است.