افزایش هزینه‌های نظامی آمریکا

مؤسسه بین المللی تحقیقات صلح استکهلم (Sipri) در گزارشی که روز یکشنبه منتشر شد، اعلام کرد هزینه‌های نظامی آمریکا برای نخستین بار طی هفت سال اخیر، افزایش یافته است.

در سال ۲۰۱۸ میلادی، هزینه‌های نظامی در جهان با ۲.۶ درصد افزایش طی یک سال به رقم ۱.۸۲۲ میلیارد دلار رسیدند.

این برای دومین سال متوالی است که هزینه‌های نظامی در جهان افزایش می‌یابد و به بالاترین سطح از سال ۱۹۸۸ میلادی (۱۳۶۷-۱۳۶۶ شمسی) می‌رسد. در سال ۲۰۱۷ میلادی (۱۳۹۶-۱۳۹۵ شمسی)، هزینه‌های نظامی در جهان طی یک سال ۱.۱ درصد افزایش یافته بود. دلیل این افزایش، آمریکا و چین هستند.

اود فلوران (Aude Fleurant)، مسئول برنامه‌های تسلیحاتی در مؤسسه بین المللی تحقیقات صلح استکهلم با انتشار بیانیه‌ای گفت: علت اصلی افزایش هزینه‌های نظامی آمریکا اجرای برنامه‌های تسلیحاتی جدید از سال ۲۰۱۷ میلادی (۱۳۹۶-۱۳۹۵ میلادی) یعنی در زمان ریاست جمهوری ترامپ است. آمریکا ۶۴۹ میلیادر دلار به برنامه‌های دفاعی خود اختصاص داده است. این رقم به تنهایی برابر با بودجه این کشور در هشت بخش بزرگ دیگر است.

هزینه‌های نظامی چین نیز از سال ۲۰۰۹ میلادی (۱۳۸۸-۱۳۸۷ شمسی)، ۸۳ درصد افزایش یافته اند. چین از سال ۲۰۱۳ میلادی (۱۳۹۲-۱۳۹۱ شمسی) هر سال ۱.۹ درصد تولید ناخالص داخلی خود را به موضوعات دفاعی اختصاص داده است. عربستان، هند و فرانسه بعد از آمریکا و چین قرار می‌گیرند.

بر اساس این گزارش روسیه برای اولین بار دیگر در میان پنج کشور نخست دارای بیشترین بودجه‌های دفاعی قرار ندارد، زیرا این کشور از سال ۲۰۱۶ میلادی (۱۳۹۵-۱۳۹۴ شمسی) بودجه نظامی خود را کاهش داده است.

تحریم‌های اقتصادی کشور‌های غربی علیه روسیه که از سال ۲۰۱۴ میلادی (۱۳۹۳-۱۳۹۲ شمسی) و در ارتباط با موضوع اوکراین به روسیه تحمیل شده اند، دلیل کاهش بودجه نظامی این کشور هستند. هزینه‌های نظامی اوکراین با ۲۱ درصد افزایش طی یک سال به رقم ۴.۸ میلیارد رسیده است.