افزایش شمار کشته‌های گردباد و سیل مرگبار در موزامبیک

دولت موزامبیک اعلام کرد تعداد کشته‌های گردباد کنت که پنجشنبه هفته گذشته رخ داد و باعث جاری شدن سیل شد، به ۳۸ نفر افزایش یافته است.

گردباد کنت پنجشنبه هفته گذشته در بخش‌های شمالی موزامبیک در جنوب آفریقا رخ داد. این گردباد حدود شش هفته پس از گردباد «آیدای» رخ داد که بیش از ۶۰۰ کشته برجای گذاشت.

مقامات موزامبیک از مردم خواستند برای مقابله با آسیب ناشی از سیل‌های عظیم به بالای تپه‌ها پناه ببرند. به گفته مقامات، دست کم ۲۰۰ هزار نفر در معرض خطر جدی قرار دارند و تاکنون ۳۳۰۰ خانه در پی وقوع این گردباد آسیب دیده است.

دولت موزامبیک در بیانیه‌ای اعلام کرد به دلیل ادامه بارش‌های شدید احتمال افزایش تعداد قربانیان هم وجود دارد. بارش شدید باران در موزامبیک پس از وقوع توفان و گردباد کنت همچنان ادامه دارد و مردم با سیلاب‌های بزرگی مواجه شده اند.

آژانس پاسخگویی به فاجعه سازمان ملل روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد مبلغ ۱۳ میلیون دلار برای خرید مواد غذایی، لوازم بهداشتی و آب به موزامبیک اهدا خواهد کرد.

حدود شش هفته پیش هم گردباد سهمگین «آیدای» در موزامبیک رخ داد که تلفات جانی و مالی زیادی به دنبال داشت. دفتر همکاری‌های امور بشردوستانه سازمان ملل پیشتر اعلام کرد گردباد آیدای حدود ۸۵۰ هزار آواره برجای گذاشت. همچنین ۱۹ هزار و ۳۲۸ خانه هم در نتیجه آن تخریب شده است.