هشدار وزیر خارجه پیشین آلمان درباره اعتماد به آمریکا

زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه پیشین آلمان و یکی از محبوب‌ترین سوسیال دموکرات‌های این کشور، پیشنهاد داد برلین سالانه حدود ۲۰۰ میلیون دلار به دفاع از لهستان و کشور‌های حوزه دریای بالتیک در برابر به اصطلاح «تهدید روسیه» اختصاص دهد؛ زیرا اروپا نمی‌تواند در این زمینه به آمریکا اعتماد کند.

گابریل با این استدلال که ترامپ به اندازه کافی در بخش دفاعی هزینه نکرده است به انقاد از رئیس‌جمهور آمریکا پرداخت و پیشنهاد کرد اروپا باید تامین امنیت خود را خود به دست بگیرد. او گفت: «باید بدانیم که دنیا در حال تغییر است. نظم جهانی که پس از جنگ جهانی دوم حاکم بوده است بسیار خوب بود، به ویژه برای ما آلمانی‌ها. می‌توانستیم به مسائل خود بپردازیم، درحالی که آمریکا و فرانسه تا حدودی به برخی مسائل دیگر می‌پرداختند. اکنون این چنین نیست».

به گفته وزیر خارجه پیشین آلمان، تنها مشکل دونالد ترامپ نیست که در مورد ماده ۵ توافق واشنگتن که می‌گوید حمله به یک عضو ناتو به مثابه حمله به همه اعضا محسوب می‌شود ابراز شک و تردید کرده است. بنا به گفته او واشنگتن مدت هاست که تلاش می‌کند از زیر باز مسئولیت حمایت از اروپا شانه خالی کند.

گابریل همچنین در مورد درخواست ترامپ مبنی بر افزایش هزینه‌های دفاعی ناتو جهت تامین ۲ درصد تولید ناخالص داخلی این سازمان اظهارنظر کرد. وی پیشنهاد داد آلمان، که حدود ۱.۲ درصد تولید ناخالص ملی را در بخش دفاعی خود صرف می‌کند، این بودجه را به ۱.۵ درصد افزایش دهد تا نیرو‌های مسلح کشور ارتقا یابند و ۰.۵ درصد باقیمانده (بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار) به یک صندوق مخصوص ایجاد شده برای دفاع از کشور‌های حوزه دریای بالتیک و لهستان در برابر روسیه اختصاص یابد. به گفته او، برلین باید سهم بزرگی را از آمریکا در مسئولیت تامین امنیت کشور‌های اروپای شرقی بگیرد.

این در حالی است که مسکو بار‌ها اعلام کرده است روسیه هیچ تهدیدی برای هیچ کشوری محسوب نمی‌شود؛ اما هیچ فعالیت بالقوه خطرناکی را نادیده نخواهد گرفت.