راز نگرانی رژیم صهیونیستی برای جولان

رژیم صهیونیستی تلاش داشت معادله‌ای که تاکنون در عرصه سوریه پیاده کرده بود، به لبنان نیز تحمیل کند که در این کار ناکام ماند.

با وجود تهدیدات و و تلاش‌های گسترده تل‌آویو برای حملات نظامی به لبنان، کشور لبنان واکنش عملیاتی و پیام های بازدارنده‌ای ضد این رژیم طی سالهای گذشته مانع از اجرای این سناریو شد. سرکردگان رژیم اشغالگر قدس ترس خود را از انتقال معادله بازدارنده ای که حزب الله بر مساحت لبنان تا سوریه تاسیس کرده بود، پنهان نکردند. نگرانی آنها پس از آگاهی از خط مشی استراتژیک بشار اسد رئیس جمهور سوریه در جنگ با دشمن ، چندبرابر می شود.

با توجه به این حقایق سرتیپ عمیت فیشر فرمانده تیپ جولان در ارتش رژیم صهیونیستی در مصاحبه با روزنامه عبری زبان اسرائیل‌الیوم چندروز پیش اعلام کرد که یک چالش اصلی در رویارویی با دشمن وجود دارد و آن جلوگیری از تبدیل جولان سوریه به جنوب لبنان 2 است. همین نگرانی در متن استراتژی به روز رسانی ارتش اسرائیل برای سال 2018 نیز وجود دارد. این استراتژی معتقد است که سوریه با وجود ضعف اساسی خود، همچنان توانایی تهدید اسرائیل را دارد. سوریه به عنوان یک بخش ضروری از محور مقاومت، تهدید اساسی و رو به رشد برای اسرائیل است. این حالت نشان دهنده تغییر در ارزیابی‌ها سابق اسرائیل است که سوریه را دولتی شکست‌ خورده و در حال تجزیه معرفی می‌کند.

با وجود اینکه رژیم صهیونیستی در تلاش است که بنا به دلایل قابل فهم از جمله ضرورت تقویت بازدارندگی در عرصه سیاسی و عملیاتی، درباره دستاوردهای تاکتیکی تجاوزات خود به سوریه مبالغه کند، اما به نظر می‌رسد که رویکرد این دستاوردها فارغ از کاربرد تبلیغاتی بتواند واقعیت تفکرات دشمن را روشن کند.

به عنوان نمونه می‌توان به اذعان کارشناسان ارشد رژیم صهیونیستی اشاره کرد که معتقدند اهداف استراتژیک آنها از نبرد میان جنگ‌ها حاصل نمی‌شود. آنها با اشاره به ارزیابی خود مبنی بر اینکه ایران مصمم است که امکاناتی در اختیار سوریه قرار داده و از آن پشتیبانی کند، هشدار می دهد که تهدیدات جبهه شمالی ضد امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در حال افزایش است. در این راستا فرمانده منطقه جولان درباره پیچیدگی‌های وضعیت سوریه و محدودیت‌های آماده سازی این جبهه در آینده ، گفت که شرط‌های اسرائیل مربوط به آنچه که به تنهایی انجام می‌دهد نیست. بلکه بیشتر مربوط به این است که آیا رژیم صهیونیستی از طریق روس‌ها یا آمریکایی ها و یا به طور مستقیم دربرابر سوریه، در جلوگیری از فعالیت ایران و حزب الله در سوریه موفق خواهد شد؟

این فرمانده نظامی اسرائیل در این سوال، لحنی را که مقامات سیاسی و فرماندهان نظامی در مواضع خود مقابل وضعیت سوریه به کار می‌برند را استفاده می کند.‎ وی در تلاش برای جدا کردن سوریه و ایران و متحدان آن دو در محور مقاومت و همچنین تلاش برای انزوای ارتش سوریه در نبرد فرسایشی هشت ساله می‌گوید:« من هیچ مشکلی با داشتن ارتش ندارم، برعکس این بهترین سناریو از نظر من است.» او حجم خطرات ناشی از اتحاد بین گروه‌های مختلف در محور مقاومت را پنهان نکرد. او می‌گوید که بدترین سناریو این است که ما به طور استراتژیک و تاکتیکی روی زمین موفق نشویم ، و حزب الله همچنان به برنامه خود ادامه دهد و تعداد پست های نظارت خود و گروه‌های ضد تانک را افزایش دهد. حزب الله در مرحله بعد تلاش دارد از طریق پایگاه های موشکی، نیروهای مانور و کماندو ها در این منطقه حضور می یابند.

به اعتقاد این صهیونیست اقدام علیه حزب الله و حمله به آن از جایی که امکان دارد به طور مستقیم یا غیر مستقیم و فعال کردن مناطق دیگر مانند سوریه، روسیه و سایر ملل متحد، دریک فرصت جدید برای جدایی میان دمشق و هم پیمانانش امر درستی به نظر می‌رسد. فیشر ادامه داد که باید از جولان به عنوان یک منطقه صلح آمیز و امن به عنوان خط جدا کننده لبنان و اسرائیل استفاده شود، نه اینکه منطقه به جبهه درگیری ها تبدیل شود.

فیشر مدعی است که با وجود حجم تجاوزات هوایی و موشکی اسرائیل به اراضی سوریه و جنگ طی سال‌های گذشته، میزان حجم سلاح در سوریه دیوانه وار است. از نظر او زمانی که بشار اسد درباره حل مشکل جولان از خود سوال می کند، پاسخش این است که تنها نیرویی که می‌تواند دراین منطقه مقاومت کند حزب الله است.