به گزارش افکار نیوز به نقل از رجانیوز،يک مقام ناشناس در اين پالايشگاه روز سه شنبه تصريح کرد که پالايشگاه مذکور با بياعتنايي به تحريمهايي اروپا عليه واردات نفت از ايران که قرار است از اول جولاي به اجرا درآيد، تقريبا بدون تغيير، ده درصد از نفت مورد نيازش را از ايران وارد ميکند.

از آن جایی که بسیاری از پالایشگاه‌های ایتالیا قردادهای طولانی مدتی با ایران امضا کرده‌اند، بنابر این کاهش واردات نفت برای آن‌ها قبل ازشروع تحریم‌ها، دشوار است.

پیرو دوسیمونه، مدیر سازمان صنعت نفت ایتالیا درسوم فوریه اعلام کر، تحریم‌هایی نفتی اروپا علیه واردات نفت خام از ایران که به دلیل برنامه انرژی هسته‌ای این کشور تصویب شده‎اند، پالایشگاه‌های نفتی ایتالیا را به تعطیلی خواهد کشاند.

پیرو دو سیمونه در همین خصوص افزود: " برخی از پالایشگاه‌های نفتی ایتالیا به شدت به نفت خام ایران وابسته هستندو سریعا باید منابع جایگزین مطمئنی پیدا کنند چرا که در غیر این صورت با مشکلات جدی روبرو خواهند شد. "

ماریو مونتی نخست وزیر ایتالیا نیز در ۲۵ فوریه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با مارتین شولز رئیس پارلمان اروپا در رم در همین خصوص گفت، پیروی از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران، اقتصاد بیمار ایتالیا را بیش از دیگر اعضای این اتحادیه با مشکل روبرو خواهد کرد.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا ۲۳ ژانویه، تحریم‌های جدیدی را علیه جمهوری اسلامی تصویب کردند که ممنوعیت ‌خرید نفت خام از ایران و ممنوعیت معاملات با بانک مرکزی این کشور را شامل می‌شوند.

کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است این تحریم‌ها با هدف متقاعد کردن ایران برای توقف برنامه انرژی هسته‌ای خود و بازگشت به میز مذاکرات با گروه ۱ + ۵، تصویب شده‌اند. امریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان از اعضای گروه ۱ + ۵ هستند.

امریکا، رژیم اسرائیل و متحدان آن‌ها تهران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه انرژی هسته‌ای‌اش متهم می‌کنند. ایران ضمن رد این اتهامات می‌گوید به عنوان یکی از امضا کنندگان پایبند و متعهد به پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی(ان پی تی) و عضوی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از حق دست‌یابی به فن‌آوری هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز برخوردار است.

اين در حالي است که آژانس بينالمللي انرژي اتمي هرگز مدرکي که حاکي از انحراف برنامه انرژي هستهاي ايران به سمت توليد سلاحهاي هستهاي باشد، پيدا نکرده است.