لغو سفر پامپئو نشانه‌ای از تیرگی روابط میان آمریکا و آلمان

لغو سفر «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا به آلمان می‌تواند نشانه‌ای از تیرگی روابط میان این دو کشور از آغاز ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» باشد.

به نوشته روزنامه «واشنگتن پست» قرار بود روز سه‌شنبه پامپئو، با «آنگلا مرکل» صدراعظم و «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان، در برلین دیدار کند. اما در آخرین لحظات وزارت امور خارجه آمریکا این دیدار را لغو کرد و دلیل آن را «مسائل فوری و فشرده» عنوان کرد.

«مورگان اورتاگوس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «به‌دنبال برنامه‌ریزی مجدد برای این مجموعه دیدارهای مهم هستیم». وی افزود: «وزیر به‌دنبال این است که به‌زودی در برلین حضور یابد».

پامپئو به‌جای حضور یافتن در آلمان به‌صورت اعلام‌نشده وارد بغداد شد. او گفت به رهبران عراقی اخطار داده که حفاظت از جان شهروندان آمریکایی، مسئولیت آن‌ها است.

او پس از اتمام سفرش به عراق، برای گفت‌وگو با «ترزا می» نخست‌وزیر و «جرمی هانت» وزیر امور خارجه بریتانیا وارد لندن شد.

پامپئو قرار است در سفر خود در خصوص «روابط ویژه» بریتانیا و آمریکا به سخنرانی بپردازد.

ترامپ قرار است طی اولین سفر رسمی خود به انگلیس، ماه ژوئن سال جاری میلادی با ملکه دیدار کند. سفر غیر رسمی ترامپ به انگلیس در سال گذشته میلادی، اعتراضات خیابانی هزاران شهروند بریتانیایی را به‌دنبال داشت.

این روزنامه به نقل از گزارش «آسوشیتد پرس» نوشت پامپئو پیش از علنی شدن مقصدش، با ماس درباره برنامه ریزی مجدد سفرش به آلمان، به‌صورت تلفنی صحبت کرده است.

 با این حال برخی کارشناسان آلمانی معتقدند روابط بین آمریکا و آلمان در حال سقوط آزاد است. «نوربرت راتگن» رئیس کمیته امور خارجه پارلمان آلمان، تغییر در این برنامه‌ها را «مایه تأسف» دانست.

یک روزنامه‌ چپ‌گرای آلمانی نوشت: «دوستی آمریکا-آلمان زیر ویرانه‌ها خفته است».

یکی از خبرنگاران این روزنامه نوشت: «توجیه این‌طور که وزیر امور خارجه پامپئو سفرش به برلین را لغو کرد دشوار است». وی افزود: «برلین باید برای عصر پس از ترامپ راهبردی را تدارک ببیند».

واشنگتن پست سال گذشته مقاله‌ای در باب ضدیت ترامپ با زنان صاحب قدرت، نظیر «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس و مرکل نوشت.

از زمان روی کار آمدن ترامپ در کاخ سفید، آمریکا و آلمان بر سر مسائلی کلیدی مشکل دارد. ترامپ بارها به سهم هزینه‌های آلمان در «ناتو» اعتراض کرده و خواهان افزایش آن شده است. همچنین رویکرد دو کشور درقبال ایران و برجام در این اختلاف موثر است.

به‌طور کلی صدراعظم آلمان در برابر مسئله مهاجرت، تجارت آزاد و مواجهه با تغییرات اقلیمی رویکردی «لیبرال» دارد که با سیاست‌های ترامپ هم‌خوانی ندارد.

ترامپ بارها در محافل عمومی، سیاست‌های مرکل و دولت او را در قبال مسئله پناه‌جویان و برنامه‌ریزی برای احداث خط لوله گاز مشترک با روسیه به باد انتقاد گرفته است. ترامپ در آخرین اقدام خود علیه این کشور، برلین را به اعمال تعرفه‌های سنگین بر روی خودروهای آلمانی وارد شده به آمریکا تهدید کرد.

حتی برخی معتقدند شرکت مجدد مرکل در انتخابات ۲۰۱۷ آلمان در پاسخ به رسیدن ترامپ به پست ریاست‌جمهوری بود.