تغییر موضع پاریس در قبال شاخه گروه تروریستی پ‌ک‌ک

«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه پس از دیدار با «چارلز فرایز» سفیر فرانسه در آنکارا در توئیتر خود نوشت: «فرانسه باید رویکرد خود در قبال پ‌ی‌د (حزب اتحاد دموکراتیک) و ی‌پ‌گ (یگان‌های مدافع خلق) شاخه پ‌ک‌ک در سوریه را تغییر دهد».

به گزارش آناتولی، وزیر خارجه ترکیه افزود: «پاریس باید موضع خود در قبال شاخه گروه تروریستی پ.ک.ک در سوریه را مورد بازنگری قرار دهد».

وی با تاکید بر اینکه «برای روابط کشورمان با فرانسه اهمیت می‌دهیم»، گفت: «افزایش روابط تجاری و اقتصادی دو کشور باعث خرسندی ماست».

گروه پ‌ک‌ک که از نظر ترکیه و اتحادیه اروپا تروریستی شناخته می‌شود، بیش از 30 سال است که بعد از شکستن توافق آتش‌بس با آنکارا، درگیری مسلحانه با دولت مرکزی ترکیه دارد.

رسانه‌ ترکیه‌ای «ینی شفق» به نقل از برخی منابع  گزارش داد که آمریکا متعهد شده تا حقوق عناصر گروه «پ‌ک‌ک» (حزب کارگران کردستان) حاضر در سوریه را نفری  78 دلار افزایش دهد و به میزان 291 دلار برساند.

موسس حزب کارگران کردستان موسوم به «پ‌ک‌ک» اخیرا در پیامی از داخل زندان برای «نیروهای دموکراتیک سوریه» تحت حمایت آمریکا فرستاده است و در آن از آنها خواست تا به جای درگیری با ترکیه در سوریه، راه‌حل مسالمت‌آمیز در پیش بگیرند .

عبدالله اوجالان در سال ۱۹۷۸ حزب کارگران کردستان پ ک ک را تشکیل داد و در تاریخ ۱۵ فوریه ۱۹۹۹ (۲۶ بهمن ۱۳۷۷) در یک عملیات هواپیماربایی در نایروبی، پایتخت کنیا دستگیر شد.

او در سال ۱۹۸۴ کردها را به جنگ مسلحانه فراخواند و نبرد سخت و خونینی را با ارتش ترکیه آغاز کرد که به دنبال آن، بیش از ۴۰ هزار نفر کشته شدند.