اجازه نمی‌دهیم چین باز ما را سرکیسه کند

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در پیامی که در توئیتر خود منتشر کرد این بار به بهانه مذاکرات تجاری با چین، جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ را هدف انتقاد قرار داد.

رئیس جمهور آمریکا در توئیتر خود نوشت: چین به ما اطلاع داد که آن‌ها در حال آمدن به آمریکا هستند تا توافقی را صورت دهند. اما من بابت بیش از ۱۰۰ میلیارد دلاری که سالانه به صورت تعرفه، خزانه‌های آمریکا را پر می‌کند خوشحال هستم، برای آمریکا عالیست، اما برای چین خوب نیست.

دونالد ترامپ در ادامه این پیام توئیتری نوشت: دلیل عقب نشینی چین و مذاکرات مجدد نافرجام درباره توافق تجاری این است که آن‌ها صادقانه امید دارند که بتوانند با جو بایدن یا یکی از دموکرات‌های بسیار ضعیف مذاکره کنند و در نتیجه به غارت آمریکا (۵۰۰ میلیارد دلار در سال) برای سال‌های آتی ادامه دهند.

چند روز پیش برخی منابع خبری چین از لغو مذاکرات تجاری چین و آمریکا که قرار بود این هفته در واشنگتن برگزار شود، در پی افزایش تعرفه بر روی برخی کالا‌های وارداتی آمریکا از چین خبر دادند. رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد قصد دارد روز جمعه، تعرفه بر روی کالا‌های چینی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار را از ۱۰ درصد به ۲۵ درصد افزایش دهد. او افزود دیگر کالا‌های چینی نیز قرار است مشمول تعرفه شوند.

جنگ تجاری میان چین و آمریکا از سال گذشته و با افزایش تعرفه‌های وارداتی آغاز شد. دولت دونالد ترامپ پیشتر بر روی ۲۵۰ میلیارد دلار از کالا‌های چینی تعرفه‌های تجاری اعمال کرد. چین هم در اقدامی تلافی جویانه، بر روی ۱۱۰ میلیارد دلار از کالا‌های آمریکا تعرفه بست.