شایعاتی در مورد انصراف ترکیه از خرید "اس 400"

«فخرالدین آلتون» مدیر ارتباطات ریاست‌جمهوری ترکیه گزارش روزنامه «بیلد» آلمان درباره اینکه ترکیه از خرید سامانه موشکی اس-۴۰۰ صرف‌نظر کرده است را رد کرد.

بنابر گزارش روزنامه دیلی ‌صباح، «یولیان روپکه» دبیر بخش سیاست خارجی روزنامه بیلد دیروز جمعه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توئیتر نوشته بود که منابع دیپلماتیک به این روزنامه گفته‌اند که اردوغان نمی‌خواهد از روسیه سامانه اس-۴۰۰ خریداری کند. وی همچنین یک آدرس اینترنتی از بیلد را هم منتشر کرده بود با این عنوان : «اردوغان به صورت غیرمنتظره‌ای از خرید سامانه موشکی عقب‌نشینی کرده است.»

آلتون در پاسخ به روپکه گفته است که منابع اطلاعاتی وی اشتباه کرده‌اند. وی تاکید کرد: «این اطلاعات را از من بگیرید، خرید سامانه اس- ۴۰۰ قراردادی است که انجام شده است.»

گزارش بیلد در شرایطی منتشر شد که آمریکا ترکیه را برای صرف‌نظر کردن از خرید سامانه موشکی اس-۴۰۰ از روسیه تحت فشار گذاشته است. ارزش این قرارداد ۲.۵ میلیارد دلار اعلام شده است. آمریکا مدعی شده است که چنین سامانه‌ای تهدید برای هم‌پیمانان این کشور در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خواهد بود.

آمریکا معتقد است که چنین اقدامی در چارچوب ساختار دفاعی غرب همخوانی ندارد و تهدید برای جنگنده‌های اف-35 خواهد بود. ترکیه قصد دارد این نوع از جنگنده را از آمریکا خریداری کند.

هراس آمریکا و سایر کشورهای عضو ناتو این است که ره‌گیری جت‌های اف-۳۵ در رادارهای سیستم دفاع موشکی اس-۴۰۰ وارد شده و توانایی این جنگ‌افزار در مقابله با روسیه را کاهش دهد.

ترکیه پس از اینکه در خرید سامانه دفاع موشکی از آمریکا ناکام ماند، در سال ۲۰۱۷ تصمیم گرفته است که از روسیه سامانه اس-۴۰۰ خریداری کند.

روسیه اعلام کرده است که روند تحویل سامانه دفاع موشکی به ترکیه را از تیرماه آغاز خواهد کرد.