اما و اگرها درباره حذف تصویر رئیس جمهور آمریکا از روی دلار

قانونگذاران آمریکایی در تلاش هستند تصویر «هریت تابمن» زن سیاهپوست فعال در زمینه مبارزه با برده داری را روی اسکناس ۲۰ دلاری آمریکا قرار دهند. در واقع عکس این زن سیاه پوست قرار است جایگزین تصویر «اندرو جکسون» هفتمین رئیس جمهور آمریکا شود.

جان کاتکو، نماینده جمهوری خواه نیویورک که از جمله حامیان این طرح است در این خصوص اعلام کرد: ما تصویر یک زن رنگین پوست، تصویر یک شخص رنگین پوست را بر روی هیچ کدام از اسکناس‌های این کشور نداریم. به نظر من زمانی که دونالد ترامپ وارد کاخ سفید شد، تلاش‌ها برای این کار هم متوقف شد.

 

در سال ۲۰۱۶، دولت باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا اعلام کرد قصد دارد تصویر «هریت تابمن» را روی اسکناس ۲۰ دلاری قرار دهد. در آن زمان وزارت خزانه داری اعلام کرد که «اداره حکاکی و چاپ» با «بانک مرکزی آمریکا» همکاری خواهد کرد تا روند تغییر تصویر روی اسکناس ۲۰ دلاری به سرعت انجام شود.

این در حالی است که با روی کار آمدن دونالد ترامپ، وزارت خزانه داری آمریکا هیچ جزئیاتی درباره اینکه قصد دارد برنامه‌های دولت قبل را برای تغییر تصویر اسکناس ۲۰ دلاری ادامه دهد یا خیر، ارائه نکرد. استیون منوچین، وزیر خزانه داری کنونی آمریکا هم در سال ۲۰۱۷ اعلام کرد دولت ترامپ درباره این تغییر «تجدیدنظر» می‌کند.

منوچین در این خصوص گفت: تصویر افراد تا مدت‌ها بر روی اسکناس‌های آمریکا بوده است. این مسئله را بررسی می‌کنیم. اما در حال حاضر کار‌های بسیار مهم تری برای انجام دادن داریم.

از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ، جان کاتکو و الایجا کامینگز، نماینده دموکرات مریلند پیشتر دو لایحه ارائه کرده اند که در صورتی که تصویب شود عکس این زن سیاهپوست بر روی اسکناس ۲۰ دلاری قرار خواهد گرفت.

در یکی از این لایحه‌ها آمده است: کشور ما اقدامات لازم را برای قدردانی از زنان در طول تاریخ آمریکا انجام نداده است. بخصوص زنان رنگین پوست. قرار دادن تصویر هریت تابمن بر روی اسکناس آمریکا می‌تواند نشانه ادای احترام به زنی باشد که برای ارزش‌های آمریکا جنگیده است.

هریت تابمن یک زن سیاه پوست مبارز علیه برده داری و یکی از موفق‌ترین رهبران سازمان «راه آهن سری» بود. سازمان راه آهن سری به بردگان سیاه پوست کمک می‌کرد تا به ایالت‌های شمالی فرار کنند. تابمن در دوران فعالیتش به بیش از ۳۰۰ برده کمک کرد که به ایالت‌های شمالی فرار کنند به طوری که برای دستگیری او جایزه تعیین شد.