کابینه اتریش جلسه بحران تشکیل داد

رویترز با اعلام این خبر افزود: دو روزنامه آلمانی 'اشپیگل' و 'زدویچه زایتونگ' گزارش داده اند که 'هاینس کریستین اشتراخه' معاون صدر اعظم اتریش در حالی مورد فیلمبرداری قرار گرفته که در ژوئیه 2017 چند ماه پیش از انتخابات پارلمانی اتریش در حال گفت وگو درباره قراردادهایی با یکی از خویشاوندان نزدیک یکی از الیگارش های روسیه در 'ابیزا' (Ibiza) است.

اشتراخه به درخواست ها برای اظهارنظر در خصوص این ویدئو پاسخی نداده و رویترز قادر به تایید اصالت این فیلم نیست. روزنامه های آلمانی مشخص نکرده اند چه زمانی به این فیلم ها دست یافته اند.

یک منبع آگاه به رویترز گفت که کورتس قصد دارد امروز در این خصوص بیانیه ای صادر کند و مخالفان دولت اتریش خواستار استعفای اشتراخه شده اند.

اشتراخه رئیس حزب راست افراطی 'آزادی' اتریش است که در دسامبر 2017 و با کسب 26 درصد آراء در انتخابات به عنوان شریک ائتلافی وارد دولت شد.

'کریستین هافنکر' دبیر کل حزب آزادی گفته که وکلای این حزب در حال بررسی فیلم منتشر شده هستند.

وی در بیانیه ای گفت: نه اشتراخه و نه حزب آزادی هیچگاه مزایایی از افراد مورد نظر دریافت نکرده اند. از آنجا که این فیلم ظاهرا بطور غیرقانونی تهیه شده ما همچنین در تدارک اقدامات حقوقی هستیم.

در این فیلم که روزنامه های آلمانی بخشی از آن را منتشر کرده اند، اشتراخه و یکی از همکاران حزبی او در جایی که ظاهرا ویلایی در 'ابیزا' است با یک زن جلسه دارند.

این زن می گوید که خواستار سرمایه گذاری چند صد میلیون یورویی در اتریش است.

اشتراخه و همکار حزب او هم پیشنهاد سرمایه گذاری از جمله کسب سهام 50 درصدی از روزنامه بانفوذ 'کرونن زایتونگ' اتریش را در ازای حمایت از اشتراخه و حزب آزادی در انتخابات می دهند.

اشپیگل به نقل از اشتراخه در آن جلسه گزارش داد که گفته اگر او بتواند کنترل روزنامه را سه هفته پیش از انتخابات در دست بگیرد و ما را به جایگاه اول ببرد در این صورت می توانیم درباره همه چیز صحبت کنیم.

بر اساس ویدئوی منتشر شده، اشتراخه وعده اعطای قراردادهایی در زمینه راهسازی را به آن زن درصورت پیروزی حزب آزادی داده است.

دادستان های اتریش گفتند که این گزارش ها را بررسی کرده و سپس تصمیم خواهند گرفت که آیا علت کافی برای تحقیقات وجود دارد یا نه.