یک موسسه خیریه آمریکایی که اقداماتش بر درمان معتادان به مواد مخدر تمرکز دارد، می خواهد در بریتانیا به معتادانی که بپذیرند بچه دار نشوند، پول پرداخت کند.

موسسه خیریه " پراجکت پریونشن " بیش از ده سال است که در آمریکا به معتادان مواد مخدر پول پرداخت می کند تا از این طریق از تولد کودکانی که خانواده هایشان نمی توانند به درستی از آنها مراقبت کنند جلوگیری کند.

برآوردها نشان می دهد که در بریتانیا نزدیک به یک میلیون کودک با والدین معتاد خود زندگی می کنند.

منتقدان می گویند طرحی که برای مقابله با استفاده از کراک در لس آنجلس تهیه شده است، برای مقابله با مشکلی که بریتانیا با آن مواجه است مناسب نیست. با این حال تاکنون چندین معتاد برای این طرح ثبت نام کرده اند.

مارکوس جورج، خبرنگار بی. بی. سی می گوید دلیل اجرای این طرح مقابله با سواستفاده از کودکان به دلیل استعمال مواد مخدر است با این حال تاکید این برنامه بر پرداخت وجه نقد است.

درصورتی که معتادان بریتانیایی به ترک اعتیاد تمایل نشان دهند، موسسه خیریه پراجکت پریونشن، به آنها ۳۰۰ دلار پول پرداخت می کند.

هدف از این اقدام، کاهش تعداد کودکانی است که به دلیل مصرف مواد مخدر در زمان حاملگی مادر، به مشکلات جسمی یا روانی دچار می شوند.

جان، که نخواست هویتش فاش شود، اولین کسی بود که در بریتانیا برای این طرح ثبت نام کرد.

او می گوید " من تقریبا از سن ۱۲ سالگی درگیر مواد بودم و از یک زمانی هم از لحاظ روانی معتاد شدم. من توانایی حمایت و مراقبت از یک کودک را نداشتم. اگر خیلی بتوانم، از خودم مراقبت می کنم. بالاخره هم تصمیم گرفتم که خودم را عقیم کنم. "

باربارا هریس، بنیانگذار این موسسه، خود چهار کودک را که از مادر معتاد به کراک به دنیا آمده اند، به فرزندی پذیرفته است. بعد از پذیرفتن این کودکان بود که خانم هریس این موسسه را راه اندازی کرد. او دلیل این اقدام خود را لطمه ای که مصرف مواد مخدر به کودکان وارد می کند، اعلام کرد.

این آسیب، می تواند بسیار جدی باشد. در صورت اعتیاد مادر به مواد مخدر، این اعتیاد می تواند به کودک منتقل شود که در مواردی منجر به نقص عضو و یا آسیب رساندن به مغز کودک می شود.

منتقدان می گویند این طرح از کسانی سوء استفاده می کند که در موقعیتی قرار ندارند که بتوانند چنین تصمیم مهمی اتخاذ کنند. بعضی دیگر آن را نوعی " به نژادی "(یوژنیک) عنوان کرده اند. علمی که هدف از آن بهبود ترکیب ژنتیکی یک جمعیت است.

در ده سال گذشته، فعالیت های این موسسه در امریکا از حمایت هایی برخوردار شد. نزدیک به سه هزار و پانصد نفر وجه نقد دریافت کردند. باربار هریس پذیرفته است که این اقدام، نوعی رشوه دادن است اما می گوید هدف به دنیا آمدن کودکان شاد و سالم، این وسیله را توجیه می کند.