صدور حکم بازداشت رئیس سازمان جاسوسی دولت البشیر

دفتر دادستانی سودان روز سه‌شنبه اعلام کرد حکم بازداشت «صلاح گوش»، رئیس سابق سازمان جاسوسی این کشو را را صادر کرده، اما محافظان او مانع از بازداشتش شده‌اند.

بنا به اعلام دفتر دادستانی سودان، حکم بازداشت صلاح عبدالله محمد صلاح مشهور به صلاح گوش به علت تحقیقات درباره مسائل مالی و حساب بانکی او صادر شده است. موجودی کنونی حساب بانکی او یک میلیارد دلار است و تنها خودش به این حساب بانکی دسترسی دارد.

صلاح گوش، ماه گذشته و پس از اعتراض‌های مردمی و سرنگونی دولت عمر البشیر، رئیس‌جمهور سودان، استعفا داد.

ماه مارس گذشته وب‌سایت میدل‌ایست‌آی در گزارشی فاش کرد صلاح گوش در ماه فوریه سال جاری گفتگو‌های محرمانه‌ای با رئیس سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) در آلمان داشته است. این دیدار بخشی از طرح رژیم صهیونیستی و کشور‌های حوزه خلیج فارس برای ارتقاء گوش به جایگاه رئیس‌جمهوری سودان در صورت سرنگونی عمر البشیر بود.

به دنبال گسترش تظاهرات اخیر علیه دولت سودان، نیرو‌های ارتش این کشور ۲۲ فروردین نهاد‌های دولتی را محاصره و بیش از ۱۰۰ عضو حزب کنگره ملی حاکم این کشور را بازداشت کردند. عمر البشیر، رئیس‌جمهور این کشور هم‌اکنون در بازداشت این نیرو‌ها قرار دارد.

ارتش با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد برای اداره کشور طی دو سال آینده شورای نظامی انتقالی به ریاست محمد عوض بن عوف، وزیر دفاع این کشور را تشکیل داده است. اما در ادامه تظاهرات‌ها، محمد عوض بن عوف نیز کناره‌گیری خود از ریاست شورای نظامی انتقالی را اعلام و عبدالفتاح برهان عبدالرحمن، بازرس کل ارتش سودان را به عنوان جانشین خود معرفی کرد.