بلندی‌های جولان همچنان بخشی از خاک سوریه است

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد اظهار کرد با وجود تمامی اتفاقات، بلندی‌های جولان (اشغالی) همچنان بخشی از خاک سوریه است.

نبنزیا که در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد با هدف بررسی روند صلح خاورمیانه سخن می‌گفت، با بیان این مطلب افزود: چهارم ژوئن یعنی دو هفته دیگر سالگرد اشغال اراضی فلسطین در کرانه باختری رود اردن و نوار غزه به دست اسرائیل است. این روز در تاریخ درگیری‌های دو طرف روز ویژه‌ای به شمار می‌آید. به طور مثال برای سوری‌ها این روز یادآور از دست دادن بلندی‌های جولان است که با وجود تمامی اتفاقات همچنان سرزمینی سوری است.

او افزود: متاسفانه امروز هم یکی از روز‌های فاجعه بار در تاریخ خاورمیانه است و روز‌های فاجعه بار دیگر هم در راه است، این‌ها نتیجه عوامل مختلفی است، عوامل داخلی و مداخله گسترده خارجی از جمله مسائلی که در ایجاد بحران‌های مختلف مثل بحران یمن، لیبی، سوریه و عراق نقش ایفا می‌کنند. در شرایطی که در جمهوری عراق شاهد بهبود تدریجی شرایط هستیم، اما حل بحران یمن و لیبی همچنان به تلاش‌های بیشتر سازمان ملل متحد نیاز دارد.

او گفت: اخیرا هم دلیل دیگری برای بحران پدیدار شده است و آن موضوع مرتبط با ایران است، افزایش مصنوعی تنش هم می‌تواند تبعات منفی برای کل منطقه خاورمیانه، خاورنزدیک و حتی فراتر از این مناطق به دنبال داشته باشد در نتیجه باید برای رسیدن به راه حل‌های مسالمت آمیز فتیله‌های تنش را پایین کشید. روند کار باید به گونه‌ای باشد که راه را برای گفتگو باز کند. ما نیز خواستار اجرای کامل قطعنامه ۵۹۸ هستیم.

نبنزیا در بخش دیگری از سخنانش گفت: در قضیه فلسطین از میان برداشتن چالش‌ها تنها با عمل به توصیه‌های سال ۲۰۱۶ گزارش کمیته چهارجانبه خاورمیانه ممکن است که اولین مورد آن متوقف ساختن فعالیت‌های شهرک سازی در کرانه باختری است.