چین به عبور ناو‌های آمریکایی از تنگه تایوان اعتراض کرد

در بحبوحه تشدید تنش‌ها بین واشنگتن و پکن، چین روز پنجشنبه اعلام کرد در پی عبور ناو‌های آمریکایی از تنگه تایوان، به طور رسمی مراتب اعتراض خود را به آمریکا اعلام کرده است.

این اتفاق هنگامی افتاد که آمریکا، ژاپن، کره جنوبی و استرالیا رزمایش‌های مشترک خود را که در آن سه هزار نیروی دریایی نزدیک جزیره گوام در اقیانوس آرام شرکت دارند، آغاز کردند.

نیروی دریایی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد یک ناوشکن و یک کشتی سوخت رسانی در چارچوب یک ماموریت عادی با «رعایت قوانین بین الملل» از تنگه تایوان عبور کردند.

این بیانیه افزود: «عبور این کشتی‌ها تعهد آمریکا را در خصوص منطقه آزاد و باز هند و اقیانوس آرام ثابت می‌کند.»

این اتفاق در حالی صورت می‌گیرد که تنش‌ها بین پکن و واشنگتن با بالا گرفتن مناقشه تجاری بین دو قدرت بزرگ جهانی و حمله آمریکا به شرکت بزرگ چینی هوآوی تشدید شده است.

نیروی دریایی آمریکا به طور مرتب در تنگه تایوان عملیات موسوم به «آزادی ناوبری» هدایت می‌کند که همواره پاسخ شدید از سوی پکن را به دنبال دارد.

لو کانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: «ما مراتب اعتراض رسمی خود را به آمریکا اعلام کردیم.»

چین، تایوان را بخش جدایی ناپذیر قلمروی خود می‌داند. پس از آنکه در سال ۱۹۴۹ در پی جنگی داخلی در چین کمونیست‌ها در این کشور به قدرت رسیدند، یک رژیم رقیب که به تایوان پناه برد، در این جزیره حکومت دارد.

تایوان پرچم و واحد پول خود را دارد، اما از سوی سازمان ملل متحد به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناخته نشده است. پکن تهدید می‌کند در صورت اعلام استقلال در تایپه یا مداخله خارجی، به زور متوسل خواهد شد.

در این شرایط، چبن عبور کشتی‌های جنگی خارجی از تنگه تایوان را یک اقدام تحریک آمیز تلقی می‌کند.

بنا بر اعلام رسانه‌های تایوان، از آغاز سال کنونی میلادی این پنجمین بار است که یک کشتی خارجی از این تنگه عبور می‌کند.

واشنگتن در سال ۱۹۷۹ برای به رسمیت شناختن پکن، روابط دیپلماتیک خود را با تایپه قطع کرد، اما همچنان قدرتمندترین متحد این جزیره و تامین کننده شماره یک تسلیحات این جزیره است.