استراتژی جدید داعش برای احیا شدن/ جذب جوانان از فضای مجازی پس از اضمحلال خلافت

به گزارش افکار نیوز، پس از اضمحلال خلافت داعش در عراق و سوریه این گروه به تقویت حضور خود در فضای مجازی پرداخته و فعالیت‌های اینترنتیش را برای جذب نیروهای جدید گسترش داد تا خون جدیدی در رگ‌های داعش جریان پیدا کند.

طبق گزارش‌های اطلاعاتی که رادیوامریکایی« فویس آف» ارائه نموده است بسیاری از فعالیت‌های اینترنتی داعش پیرامون موضوعاتی است که ابوبکر البغدادی سرکرده داعش در آخرین فایل تصویری خود در تاریخ۲۹ آوریل گذشته منتشر نمود و در آن از طرفداران خود خواست تا در جنگی که او آن را نبردی فرسایشی خواند استقامت و پایداری از خود نشان دهند.

طرفداران داعش تلاش می‌نمایند توان خود را در نرم افزارهایی چون تلگرام نشان دهند.به عنوان نمونه عکسی در فضای مجازی در یکی از برنامه هایی که فعالان بسیاری از آن استفاده می‌نمایند منتشر شد که نشان می‌داد امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه در حالی که دستانش بسته است و لباس پرتقالی رنگی پوشیده است و یک جلاد نیز با چاقو پشت سر وی قرار دارد. علاوه بر این که پس از اظهارات بغدادی عکس هایی از جنازه ولادیمر پوتین منتشر گردید. همچنین کشورهایی چون ایالات متحده و انگلیس نیز تهدید به حملات قریب الوقوع شدند.

به نظر می‌رسد طرفداران داعش قصد دارند خسارت‌های خود در عراق و سوریه و حتی در کشورهایی مانند لیبی و اقغانستان را به حداقل برسانند. طبق گفته متخصصان گروه‌های جهادی اهمیتی ندارد که طرفداران داعش توانایی انجام این تهدیدات را نداشته باشند زیرا هدف از این تهدیدها ترساندن غرب نیست بلکه بالابردن روحیه طرفداران داعش انگیزه اساسی داعش است.

این استراتژی باعث شده است تا مسئولان امریکایی شکست خلافت داعش در ماه مارس سال گذشته را پایان داعش ندانند. چلسی دایمون پژوهشگر در حوزه امنیت و تروریسم در دانشگاه امریکا بر این باور است که انفجارهای عید پاک در سریلانکا و انتشار کلیپ جدید از بغدادی نیز مؤید این مسئله است.

طبق تحلیلی که یک پایگاه اینترنتی اطلاعلاتی منتشر نموده است داعش در طول هفته‌های گذشته مسئولیت حمله به ۱۳ کشور که شامل عراق و سوریه نمی‌شود را پذیرفته است. همچنین داعش در برخی استان‌های پاکستان و هند و افریقای میانه اعلان وجود نموده است.حمله به نیروهای ارتش جمهوری دموکراتیک کنگو که منجر به کشته شدن سه سرباز شد نیز توسط داعش انجام گرفته است. پژوهشگران معتقدند تمرکز بر انجام حملات در مناطقی خارج از مناطق خلافت مضمحل شده داعش امری تصادفی نیست.

رافائل غلوک یکی از اعضای هیات رئیسه شرکت«جهادو اسکوپ» که وظیفه رصد فعالیت‌های تروریستی در اینترنت را دارد، معتقد است: به نظر می‌رسد داعش از راه تبلیغات رسانه‌ای قصد دارد جهان را متقاعد نماید که شکست نخورده است.