واکنش روسیه به شکایت اوکراین در زمینه حادثه تنگه کرچ

وزارت خارجه روسیه در واکنش به شکایت اوکراین در زمینه حادثه تنگه کرچ به دادگاه بین‌المللی تاکید کرد که دادگاه بین المللی حقوق دریاها (ITLOS) نمی‌تواند درباره اختلاف موجود بر سر این پرونده از کنوانسیون بین المللی حقوق دریاها استفاده کند. 

پیش از این روسیه دادگاه بین المللی حقوق دریاها را مطلع کرده بود که در جلسات استماع مربوط به پرونده تنگه کرچ مشارکت نخواهد کرد چرا این دادگاه صلاحیت لازم برای بررسی این موضوع را ندارد. 

وزارت خارجه روسیه تاکید کرده است که دادگاه نمی‌تواند در ارتباط با پرونده تنگه کرچ به کنوانسیون 1982 سازمان ملل در زمینه حقوق دریاها استناد کند.

سه کشتی نیروی دریایی اوکراین روز یکشنبه 25 نوامبر 2018 با عبور از مرز دریایی روسیه وارد آبهای منطقه‌ای روسیه شدند و بدون توجه به هشدارهای نیروهای امنیتی روسیه به مسیر خود ادامه دادند که در ادامه نیروهای روس مجبور به استفاده از سلاح‌ برای متوقف کردن این کشتی‌ها شدند که در تبادل آتش صورت گرفته سه نفر از نیروهای اوکراین اندکی زخمی می‌شوند. 

نیروهای امنیتی روسیه در ادامه این سه کشتی را تا بندر کرچ کریمه هدایت کرده و آنها را توقیف‌ می‌کنند و این سه نظامی اوکراینی نیز تحت مراقبت‌های پزشکی قرار می‌گیرند. روسیه سپس پرونده‌ای جنایی با اتهامات نقض حریم مرزی این کشور توسط اوکراین به جریان انداخت.

وزارت خارجه روسیه در ادامه اعلام کرد، همانطور که مسکو بارها اعلام کرده، براساس بیانیه‌های روسیه و اوکراین هنگام امضای کنوانسیون 1982 حقوق دریاها، حادثه‌ای مانند حادثه تنگه کرچ نمی‌تواند با استناد به روند موجود در این کنوانسیون مورد حل و فصل قرار گیرد.

 روسیه می‌گوید، اتفاقی که در تنگه کرچ رخ داده بواسطه اقدامات تحریک‌آمیز اوکراین بوجود آمده چرا که زمان و مکان آن طبق نقشه‌ای از پیش‌طراحی شده انتخاب شده بود.

تنگه کذچ دریای سیاه را به دریای آزوف متصل می‌کند و در نزدیکی شبه جزیره کریمه قرار دارد. شبه جزیره کریمه در سال 2014 طی برگزاری یک همه پرسی به خاک روسیه ملحق شد.