طراحان معامله قرن همه با هم هستند

«یوسی مِلمان» تحلیلگر امور امنیتی روزنامه «معاریو» اعلام کرد، رفتارهای دولت کنونی آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» پر از تناقض است و این دولت نمی‌تواند «میانجی بی طرفی» در طرح آمریکا برای مسأله فلسطین موسوم به «معامله قرن» باشد.

وی در گزارشی نوشت: " تناقض" وجه تمایز سیاست ترامپ است، مانند تنشی که با کره شمالی داشت و پس از آن با رهبر این کشور «کیم جونگ اون» دیدار کرد؛ همچنین درباره ایران نیز، ترامپ ابتدا این کشور را تهدید به تخریب کرد اما پس از آن گفت که خواستار جنگ با ایران نیست.

ملمان در ادامه تأکید کرد: دولت ترامپ نمی‌تواند میانجی‌گری بیطرفی باشد زیرا معامله قرن را داماد و مشاور وی «جرد کوشنر»، فرستاده ویژه‌اش «جیسون گرینبلات» و سفیر این کشور در اسرائیل «دیوید فریدمن» تهیه کرده‌اند؛ همه اینها آمریکایی‌های یهودی‌الاصل هستند که اسرائیل بویژه (حزب) راستگرا را تأیید می‌کنند. مشکل بزرگتر این است که این سه نفر تجربه لازم برای اداره نزاع‌های بین‌المللی را ندارند.

 اعلام رسمی ایالات متحده مبنی بر این که قصد دارد جنبه اقتصادی طرح خود برای حل و فصل مناقشه فلسطین و اسرائیل موسوم به «معامله قرن» را  در ماه آینده در بحرین رونمایی کند، طوفانی از سوال‌ها را راجع به راز تعویق بحث در مورد جنبه‌های سیاسی این طرح و دلیل اینکه کشور کوچکی مثل بحرین به عنوان خاستگاه این طرح جنجالی انتخاب شده، پدید آورده است.

ناظران معتقدند، آمریکا از طریق اعلام جنبه اقتصادی طرح صلح خود به دنبال ارائه [باج و] مشوق‌هایی به فلسطینی‌ها و کشورهای عربی مشمول این طرح نظیر اردن، لبنان و مصر است تا بعدا مجبور شوند بُعد سیاسی طرح را هم قبول کنند.

«محمد أبو جیاب» سردبیر هفته نامه «الاقتصادیة» فلسطین در این خصوص می‌گوید: «معامله قرن آمریکا عمدتا بر اقتصاد و نه سیاست استوار است و جنبه‌های سیاسی در حاشیه نتایج آن قرار دارد». ابو جیاب به الخلیج اونلاین گفت: «نتایج سیاسی این معامله بعد از اینکه جنبه اقتصادی آن اجرا شد، ظهور خواهد یافت و اگر این کار انجام شود، همه مجبور خواهند شد جنبه سیاسی را اجرا کنند»