لهستان در صدد خرید ۳۲ فروند جنگنده اف - ۳۵ از آمریکا

وزیر دفاع لهستان روز سه‌شنبه اعلام کرد، ورشو در نظر دارد ۳۲ فروند جنگنده اف - ۳۵ اِی را برای جایگزین کردن جنگنده‌های دوره شوروی سابق خریداری کند.

«ماریوس بلاشژاک» Mariusz Blaszczak وزیر دفاع لهستان در توئیتی گفت: «ما امروز به شرکای آمریکایی خود در خصوص خرید ۳۲ فروند هواپیمای اف- ۳۵ اِی همراه با بسته‌های آموزشی و لجستیکی درخواست فرستادیم.»

وی همچنین روز سه‌شنبه در اظهاراتی که از تلویزیون کشورش پخش شد، اعلام کرد لهستان در متقاعد کردن آمریکا برای افزایش حضور نظامی خود در خاک لهستان به پیشرفت‌هایی دست یافته است.

پنتاگون ماه گذشته اعلام کرد، آمریکا انتظار دارد فروش جنگنده‌های اف - ۳۵ خود به پنج کشور از جمله لهستان را در بحبوحه تلاش متحدان اروپایی برای تقویت توان دفاعی خود در برابر روسیه، افزایش دهد.

لهستان جزء کشور‌های ناتو است که دست کم دو درصد تولید ناخالص داخلی خود را صرف امور دفاعی می‌کند. ورشو در سال ۲۰۱۷ با افزایش بودجه دفاعی خود به تدریج از دو به دو و نیم درصد تولید ناخالص داخلی این کشور موافقت کرد که این به معنای آن است که بودجه دفاعی سالانه این کشور تا سال ۲۰۳۲ باید تقریبا دو برابر شود و به حدود ۲۱ میلیارد دلار برسد.

وزارت امور خارجه آمریکا در ماه نوامبر اعلام کرد، فروش تسلیحاتی آمریکا به دولت‌های خارجی در سال منتهی به ۳۰ سپتامبر با ۱۳ درصد افزایش به ۱۹۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار افزایش یافت. قیمت هر فروند هواپیما‌های جنگنده اف - ۳۵ اِی ۸۵ میلیون دلار تخمین زده می‌شود.